Jämtkrafts laddstationer växlar upp till CLEVER

Under november och december kommer Jämtkrafts publika laddstationer byta skepnad i Östersund, Åre, Trångsviken och ända upp till Rötviken. Laddstationerna kommer att ingå i CLEVER Sverige, den nya laddoperatören på den svenska marknaden. Från och med den 11 december behöver elbilsförarna betala för laddningen.

I juni gick Jämtkraft in som delägare i CLEVER, den nya laddoperatören på den svenska marknaden. Det blir synligt nu när närmare 50 laddstationer inom Green Highway profileras om.
- Våra laddstationer kommer att ingå i CLEVERs laddnätverk i Sverige, en av de få laddoperatörerna på den nya elbilskartan, säger Mikael Hagman. Det här är vårt sätt att ta ytterligare ett steg inom laddinfrastruktur och för ett klimatsmartare samhälle, fortsätter han.

Alla större biltillverkare producerar idag elbilar och nya modeller introduceras varje år. I år är antalet elbilar i Sverige cirka 15 000 och utvecklingen antas vara exponentiell – antalet har fördubblats varje år de senaste tre åren. Prognoserna för framtiden ser ljusa ut.
-Enligt de prognoser som görs idag ser antalet elbilar ut att vara väl över 100 000 år 2020 och då behöver vi ha goda möjligheter till laddning. Den viktigaste laddningen kommer fortsätta vara i hemmet men trots det ser vi att de publika stationer som finns idag kommer inte på långa vägar att räcka till, säger Mikael Hagman.

Vad är det egentligen som blir bättre för kunderna, hittills har de ju kunnat ladda gratis?
- Att elbilister ska betala för drivmedlet är självklart. Och för att marknaden ska fungera bra och kunna utvecklas så måste vi ta betalt. CLEVER erbjuder publik laddning och de tjänster och all utrustning som elbilsägare behöver. Företaget erbjuder olika typer av abonnemang (du laddar där du har ett ärende, till exempel vid en butik medan du handlar) liksom de tjänster och den service du behöver för en enkel laddning. Service, underhåll, hård- och mjukvara bland annat. Det kostar så klart pengar, ingen produkt på en fungerande marknad är gratis.

Varför behöver laddinfrastrukturen utvecklas?
- Snabbladdstationer som är en del i det publika laddnätverket är viktiga för att förlänga räckvidden för elbilarna, de laddar bilen på trettio minuter.Det minskar den så kallade räckviddsångesten och gör att bilisterna vågar använda elbilen på ett friare sätt. Ett betalsystem för laddstationerna lägger grunden för en fossiloberoende fordonsflotta, en förändring som behöver göras världen över för att motverka klimatförändringar.

Vad kommer det kosta att ladda elbilen?
- Med dagens elpris hamnar kostnaden för din hemmaladdning på omkring 3 kronor per mil. Snabb- och destinationsladdningen vid de publika laddstationerna är ett komplement, där betalar du från 2,50-5 kronor per kilowattimme beroende på vilket abonnemang från CLEVER du väljer.

För mer information:

Karin Bodén, pressansvarig Jämtkraft 063-57 74 72