Pressinbjudan: Kom till Östersund för invigningen av norra Europas första snabbladdningsstation

Välkommen till Östersund den 9 april, drick en kopp te och var med och snabbladda nya Peugeot iOn – som det också är Sverigepremiär för – under invigningen av norra Europas första snabbladdningsstation.

Jämfört med tidigare laddstationer går den här blixtsnabbt. På en halvtimme laddar den 80 % av kapaciteten, 50 % får du på en kvart. Ny teknik och nya bilar tar miljötänket till en ny nivå. Plötsligt blir det praktiskt möjligt att snabbt ladda elbilen.

Bli först att se den nya laddtekniken och Peugeots nya elbil iOn
I samarbete med Peugeot har vi äran att få förevisa och låta dig provköra sprillans nya Peugeot iOn. Nio bilar finns i Sverige – samtliga i Östersund. Har du inte redan provkört ska du passa på nu.

Östersund är först ut i norra Europa med att installera den nya snabbladdningsstationen med CHAdeMO-standard. CHAdeMO står för O cha demo ikaga desuka vilket är japanska och betyder ”How about some tea” (under tiden du laddar). Att ladda en elbil med nya tekniken tar inte längre tid.

Anledningen till att just Östersund har blivit ett centrum för ny miljöteknik för transporter är satsningen på the Green Highway. Läs mer på www.greenhighway.nu

Tid och plats
Östersund, Lillänge Köpcentrum
Lördag 9 april, kl 12.00 (invigning 13.00)
Föranmälda hämtar vi på Åre/Östersund flygplats från 11.20 i Peugeots elbilar. Förslag på lämpligt flyg Stockholm–Östersund: SAS (Arlanda) 9 april 10.15, landar i Östersund 11.10. Returflyg 16.00 från Östersund (landar på Arlanda 17.00)

PS. Jämtkraft klimatkompenserar för flygresan om du anmäler dig.

Program lördag 9 april

12.00 Presslunch med information från Mikael Hagman, projektledare för eltrafik på Jämtkraft.

13.00 Invigning – Kommunalrådet klipper

bandet.

13.15 – Möjlighet att provköra Peugeot

16.00 elbil iOn.

Anmälan och mer information
Mikael Hagman, 063 14 90 89, 070 272 896 14
mikael.hagman@jamtkraft.se

• snabbladdning
  • laddning
  • laddinfrastruktur
  • elbil
  • elbilar
  • green highway
  • östersund

Jämtkraft är ett företag inom energibranschen. Vi säljer el till privat- och företagskunder över hela landet. Vår egen elproduktion består av förnybar energi som vattenkraft, vindkraft och bioenergi. Fram till år 2020 avser vi fördubbla vår förnyelsebara produktion. Merparten beräknas komma från vindkraft.

Våra övriga verksamhetsområden är elnät, telecom och värme. Vi är 292 personer som jobbar på Jämtkraft. Bolagets ägare är kommunerna Östersund, Åre och Krokom i Jämtland.