Lokalprishöjning 17 mars

Kylan ställer fortsatt till det för oss. Trots att vi kör våra kraftverk för fullt så räcker elen helt enkelt inte till. Vi tvingas köpa in dyr el på Nordiska elbörsen. 17 mars höjer vi Lokalpriset med 8 öre/kWh.

Priserna på elbörsen har rusat i höjden vid fler än ett tillfälle, med en toppnotering på fem kronor/kWh på ett dygn. Dessutom talar prognoserna för fortsatt torrt – lika med dålig tillrinning i vattenmagasinen.

Lokalprishöjningen innebär ett nytt pris på 54 öre/kWh. För kunder i en normalstor lägenhet blir fördyringen cirka 17 kronor i månaden inklusive moms. För de som bor i en villa cirka 170 kronor.

Lokalpriset är även efter höjningen ett bra elpris och långsiktigt ett av Sveriges lägsta.

För ytterligare information kontakta:
Lena Persson, Enhetschef Elhandel, 073-460 51 34
Håkan Roos, Informationschef , 073-460 51 59

• elpriser
  • nordiska elbörsen
  • nordpool
  • konsumentfrågor
  • vattenkran

Jämtkraft levererar el, värme och fi bernät för kommunikation. Vi säljer el i hela landet samtidigt som vi står stadigt förankrade i Jämtland.  Vår energi kommer från förnybara källor – skog, vind och vatten. Uppdraget från våra ägare är att leverera energi med hög kvalitet och god service till långsiktigt låga priser. Klimatfrågan är en viktig drivkraft för oss i vår strävan att producera så mycket energi vi kan från förnybara källor. Fram till år 2020 fördubblar vi vår förnybara elproduktion.