Många jämtar intresserade av solceller

Jämtkraft har fått intresseanmälningar från fler än 400 personer som är vill veta mer om att producera solenergi hemma. Nu har Jämtkraft tillsammans med Länsförsäkringar Jämtland tagit fram solcellspaket för hemmabruk.

– Det är jätteroligt att så många är intresserade. Vi välkomnar alla bidrag av förnybar energi till energisystemet, säger Henrik Juhlin, produktansvarig på Elhandel på Jämtkraft.

Enligt Narut, Northern Research Institute är det en myt att soltimmarna är för få här i norr för att det ska vara lönsamt att producera solenergi. Forskningen, bland annat från solcellsanläggningen på Jämtkrafts tak, visar att kylan och reflektionen från snön gör att mer energi kan utvinnas. Priset på solceller har också minskat mer än något annat sätt att producera energi de senaste åren.

– Solceller inte längre en omogen eller dyr teknik. Och vid en jämförelse med världens reserver från olja, gas och kol finns en mycket större potential i solenergi. Många ser idag solenergi som det främsta alternativet i utfasningen av fossila bränslen, även storskaligt, säger Henrik Juhlin.

För mer information, kontakta:
Henrik Juhlin, produktansvarig elhandel   063-14 92 91
Karin Bodén, pressansvarig    063-57 74 72