​Maria Bolin Anvill blir ny vd för digital energisatsning

Jämtkraft har tillsammans med fyra andra energibolag bildat Utvecklingsklustret Energi AB. I september startar den nya vd:n, Maria Bolin Anvill, sitt arbete.

Det är Jämtkraft tillsammans med Öresundskraft, Tekniska verken, Jönköping Energi och Umeå Energi som är initiativtagare till bolaget. Samverkan har pågått under cirka ett år och Utvecklingskluster Energi AB bildades efter årsskiftet.

-  Jag ser verkligen fram emot att leda arbetet inom Utvecklingsklustret Energi AB, säger Maria Bolin Anvill, som tillträder tjänsten som vd i september. Energibranschen är oerhört spännande och under stor förändring vilket gör att vi kommer behöva samarbeta snabbt och agilt med utveckling av både teknik och affärsmodeller.

Maria Bolin Anvill, är idag vd på företagsinkubatorn Lead , dessförinnan har hon bland annat varit affärsområdeschef på innovationsavdelningen på Sectra.

Utvecklingsklustret Energi AB är en strategisk satsning för att snabbare kunna erbjuda innovativa energitjänster som hjälper energibolagens kunder att leva mer hållbart.

- Vi vill att våra kunder ska vara delaktig i energiomställningen. Då behöver vi erbjuda tjänster som gör det attraktivt med hållbar energianvändning. Genom att samarbeta med andra ökar vi takten i vårt utvecklingsarbete, säger Erik Brandsma vd Jämtkraft.

Utvecklingsklustret Energi AB har sitt huvudkontor i Linköping. Inom bolaget finns, förutom satsningen på en digital kundplattform, även ett delägarskap i Power2U som utvecklar energioptimeringstjänster för fastighetsbranschen där energi flyttas i tid och rum, så att den finns där och när den behövs.

• Jämtland

Jämtkraft erbjuder hållbara energilösningar utifrån vår verksamhet inom elhandel, elproduktion, elnät och fjärrvärme. Vi har vår hemvist i Jämtland och säljer el till kunder över hela Norden.