Östersund - bra för elbilsägare

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 11:37 CEST

Sju nya laddstationer har i dag invigts i Östersund. Därmed har Östersund den starkaste infrastrukturen för elbilar i Sverige. Sammanlagt finns det nu 38 publika laddplatser i Östersund.

-Det känns väldigt bra. I dag när vi har invigt ytterligare åtta laddstationer. Så här ser omställningen från fossila bränslen ut i verkligenheten, säger Nils Kjellsson vid Jämtkraft som driver utbyggnaden av laddinfrastrukturen.

De nya laddstationerna finns vid Storsjöstrand, Centralstationen, OSD/Storsjöbadet, Rådhuset Turistbyrån, Stortorget och P-huset.

- Det här är en fantastisk utveckling, alla våra laddstationer är byggda med den nya EU-standarden som gör det lätt och bekvämt för den som har elbil att ladda på stan, säger Daniel Köbi Jämtkraft.

Jämtkrafts investeringar är en del i det nationella laddinfrastrukturprojekt  som vi driver tillsammans med Mittuniversitetet och Sundsvall Elnät på uppdrag av Energimyndigheten. Under två år installeras 11 st snabbladdstationer och 82 st smartladdstationer i Green Highway-regionen det vill säga Västernorrland och Jämtlands län.

Pressinformation:
Karin Bodén, pressansvarig, 063- 57 74 72