”Östersund ska bli internationellt elbilsnav”

— Östersund har utmärkta testförhållanden. Det är bara att tänka tillbaks sex månader. Då var det trettio grader kallt en lång period. Östersund har med andra ord ett perfekt klimat för tuffa tester. Vi hoppas att det ska leda till att fordonen kan utvecklas så att även inbitna elbilsskeptiker blir övertygade, säger AnnSofie Andersson, kommunalråd i Östersund.

Östersunds, Sundsvalls och Trondheims kommuner tillsammans med energibolagen i respektive kommun driver projektet Green Highway, som är ett laddningssystem längs Europaväg 14 mellan de tre städerna.

— Elbilen är ingen utopi. Framtiden är redan här och Östersund har bestämt sig för att bli ett internationellt nav i den här utvecklingen, säger AnnSofie Andersson.

— Vi vill ta täten i testverksamheten. Genom en samverkan mellan flera aktörer kan vi göra det. Viljan finns, liksom kunskapen och infrastrukturen, säger Mikael Hagman, ansvarig för Eltrafik på Jämtkraft.

Östersunds kommun och Jämtkrafts satsning har fått stöd av Energimyndigheten. Pengarna ska gå till demonstration av elbilar i vinterklimat. Det handlar om 56 elbilar i Östersunds kommuns och Jämtkrafts fordonsflottor, men även i Åre och Krokom.

Det kommer även att bli möjligt för företag, organisationer och i viss mån privatpersoner att få 25 procentigt bidrag till merkostnaden för nya elbilar. Motprestationen blir att delta i uppföljningen i projektet.

— Elbilarna kommer att vara Skandinavienanpassade. Vi hoppas nu på samma goda erfarenheter som hos vår samarbetspartner Trondheims kommun, som redan kört 27 elbilar i sin verksamhet under båda vinter- och sommarförhållanden, säger Anne Sörensson,

projektledare för Grön Trafik, Östersunds kommun

För ytterligare information kontakta:

AnnSofie Andersson, kommunalråd Östersunds kommun

Petter Björnsson, Grön Trafik, Östersunds kommun Tel 070-564 22 89

Mikael Hagman, Jämtkraft, Tel 073-275 51 01

Se även: www.ostersund.se/elbil

www.greenhighway.nu

• Industri, tillverkning

• elbilar
  • östersund
  • energimyndigheten

Jämtkraft levererar el, värme och fi bernät för kommunikation. Vi säljer el i hela landet samtidigt som vi står stadigt förankrade i Jämtland.  Vår energi kommer från förnybara källor – skog, vind och vatten. Uppdraget från våra ägare är att leverera energi med hög kvalitet och god service till långsiktigt låga priser. Klimatfrågan är en viktig drivkraft för oss i vår strävan att producera så mycket energi vi kan från förnybara källor. Fram till år 2020 fördubblar vi vår förnybara elproduktion.