Pressinbjudan: Välkommen till en rundtur i kraftvärmeverket

Kom och se Jämtlands största vedpanna på insidan. När kraftvärmeverket går för fullt i Lugnvik behövs cirka 4 500 kubikmeter bränsle per dygn, vilket motsvarar cirka 45 lastbilar med släp.

Kraftvärmeverket svarar för 70 procent av Jämtkrafts totala värmeproduktion och nästan en femtedel av Jämtkrafts elproduktion.

Just nu står pannan stilla eftersom Jämtkraft gör en omfattande översyn av anläggningen. I samband med det kan vi passa på att visa hur kraftvärmeverket ser ut på nära håll och förklara hur produktionen går till.

Det finns goda möjligheter att fotografera.

Fakta:
Ett normalår producerar kraftvärmeverket cirka 600 GWh värme och 200-250 GWh el.

Sverige ligger i framkant i världen när det gäller biobränslehantering och kraftvärmeverket i Lugnvik är en av de främsta anläggningarna i Sverige. Det lockar internationella besökare – de senaste åren har Jämtkraft tagit emot studiebesök från Kina, Spanien, Tjeckien, Ryssland och Åland.

Välkommen till oss!

När: Torsdag den 29 juli klockan 10-12

Var: Kraftvärmeverket i Lugnvik

Anmälan: onsdag 28 juli, senast kl 17.00 till Catharina Andersson, 073-460 51 51

Mejl: catharina.andersson@jamtkraft.se

För mer information kontakta:
Lars-Erik Wiklander 073-275 51 43
Jonas Vestun 073-460 52 19

• el
  • kraftvärme
  • biobränsle
  • fjärrvärme

Jämtkraft är ett företag inom energibranschen. Vi säljer el till privat- och företagskunder över hela landet. Vår egen elproduktion består av förnyelsebar energi som vattenkraft, vindkraft och bioenergi. Fram till år 2020 planerar vi att fördubbla vår förnyelsebara produktion. Merparten beräknas komma från vindkraft.

Våra övriga verksamhetsområden är elnät, telecom och värme. Vi är 292 personer som jobbar på Jämtkraft. Bolagets ägare är kommunerna Östersund, Åre och Krokom i Jämtland.