Besöksnäringen behöver fungerande kommunikationer

Foto: Anne Adsten/Jämtland Härjedalen Turism

I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring och tillväxtmotor sedan flera decennier och dess betydelse är helt avgörande för regionen och för flera av destinationers överlevnad. Det är svårt att tänka sig orter som Åre, Funäsdalen och Vemdalen utan turism. För att denna för regionen så viktiga utveckling ska kunna fortsätta och växlas upp behövs fungerande kommunikationer, inte minst när konkurrensen allt mer äger rum på en internationell marknad. Dessutom förväntar sig gästen att det ressätt man valt och betalat för ska fungera.

Väl fungerande kommunikationer är ett måste för att turism skall utvecklas. Om man beaktar att det på bytesdagar under högsäsong i Vemdalen förflyttar sig lika många människor som i en mindre stad blir det snabbt tydligt att kommunikationer är en viktig fråga i länet. I strategin för utvecklingen av Jämtland Härjedalens besöksnäring, i de strategier och måldokument som finns på destinationsnivå och i det löpande utvecklingsarbetet är förbättrad tillgänglighet och fungerande kommunikationer en av de allra viktigaste frågorna och något som besöksnäringen lägger mycket tid på.

- Det vi upplever är tyvärr att samtidigt som besöksnäringen under lång tid visat på en mycket positiv utveckling så går utvecklingen närmast bakåt när det gäller tillgängligheten. Svårigheten med att få tillräcklig effektivitet och tillförlitlighet i transportsystemen hämmar även arbetet för att nå de nationella och regionala miljömålen, säger Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism.

• Nattågstrafiken mot Västjämtland naggas i kanten och vagnar skrotas och tågtrafiken har två vintrar brottats med stora problem med framkomligheten.
  • Restiden med tåg såväl Stockholm-Sundsvall som Jämtland-Stockholm ökar i stället för som rimligt vore minskar.
  • Till Funäsfjällen reser 93 % av gästerna med egen bil men där sänks hastigheterna på vägarna i stället för att åtgärder för att öka framkomlighet och säkerhet sätts in.
  • Sedan länge planerade och påbörjade åtgärder på vägnätet avbryts genom nya prioriteringar inom Trafikverkets budget.

På flygsidan däremot finns en god infrastruktur med fyra mer eller mindre internationella flygplatser i regionen, om förutom Åre Östersund och Sveg även Röros och Vaernes i Norge räknas med, vilket de alltmer gör. Här är det affärsmässiga risktagandet för charter- och direktflyg och fungerande transfer utmaningar med infrastrukturen finns där.

- Från besöksnäringens sida är det viktigt att frågan om behovet av goda kommunikationer drivs på olika sätt. Vi är därför tacksamma för att länets politiska ledning genom Regionförbundet agerar bl a genom att tillsammans med Jämtland Härjedalen Turism och Länstrafiken stå som värd för den infrastrukturkonferens som äger rum i Åre 31 oktober – 1 november, fortsätter Mats Forslund.

Till konferensen kommer bl a infrastrukturministern, stf generaldirektören för Trafikverket och SJ:s VD. Målsättningen med konferensen är att lyfta frågorna om infrastruktur och tillgänglighet på ett framtidsinriktat sätt och att tydliggöra behoven av insatser för att kunna nå målen i både den nationella och den regionala strategin för besöksnäringen.

• utveckling
  • transport
  • infrastruktur
  • kommunikation
  • turismnäring
  • åre

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 195 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76