Besöksnäringen ser över sin energianvändning

Turism i Jämtland Härjedalen är en basnäring som omsätter 3,3 miljarder kr per år och ger 3 800 årsarbeten. 8 miljoner gästnätter per år förläggs till länet varav ca 2,2 miljoner är i kommersiella anläggningar. Mycket talar för att vi de kommande 10 åren kommer att fortsätta se investeringar i bäddar mm helt i nivå med de investeringar vi sett de senaste 10 åren och trots en för närvarande svag konjunktur så byggs just nu både liftar och boenden och görs andra satsningar på flera håll i länet.

För att den positiva turismutvecklingen ska kunna fortsätta finns ett antal nyckelfrågor varav hållbarhet är en. Det är viktigt att utvecklingen inom näringen drivs i en hållbar riktning och i samarbete mellan Jämtlands läns energikontor och Jämtland Härjedalen Turism samlas nu ett antal turismföretag för att intensifiera arbetet med energieffektivisering och konvertering av värmesystem.

-Det är viktigt att utvecklingsarbetet inom besöksnäringen tar hänsyn till såväl ekologiska som ekonomiska och sociala frågor vilket också vår hållbarhetspolicy tar fasta på. Det är så vi skapar en hållbar näring. Samarbetet med Energikontoret är en del i detta och för det enskilda företaget handlar det både om att ta sitt ansvar för miljön, om bättre ekonomi och om en konkurrensfaktor. Våra besökare blir alltmer medvetna och förväntar sig att deras besöksmål ska vara så miljövänliga som möjligt, säger Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism.

- Det märks att det finns ett stort och växande intresse för energifrågor bland anläggningarna och den 14-15 oktober träffar vi ca 15 anläggningar i Åre och i Persåsen. Vår förhoppning är att träffarna ska inspirera till konkreta åtgärder. Vi kommer ett presentera goda exempel och information om olika åtgärder som anläggningarna kan vidta för att minska sina energikostnader och samtidigt bidra till minskad klimatpåverkan, säger Jimmy Anjevall på Energikontoret.

Bilaga: Hållbarhetspolicy för turismutvecklingen i Jämtlands län, JHT september 2009 samt inbjudan till seminariet.

Jimmy Anjevall Energikontoret jimmy@energikontoret.z.se 070-5708762

Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism mats.forslund@jht.se 070-3772576

Anna Jonsson Informatör anna.jonsson@jht.se 0768467020

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank