Besöksnäringens utveckling överträffar sysselsättningsmålen

Foto: Martin Söderqvist/Funäsfjällen/Jämtland Härjedalen Turism

De färska siffrorna från TEM 2011 (TuristEkonomiska Modellen, Resurs AB) visar att omsättningen i näringen i Jämtland under 2011 ökade med 100 miljoner kronor vilket resulterade i en total omsättning på drygt 3,9 miljarder kronor. Enligt modellen uppnåddes över 5 000 årsarbeten, ett resultat som överstiger det regionala målet. Detta trots en vintersäsong som bl a blev lidande av den så kallade kalendereffekten.

Över 5 000 årsarbeten och en omsättning på 3,9 miljarder kronor visar tydligt besöksnäringens betydelse för länet. Målet för årsarbeten  2011 var 4 800 och uppnåddes således mer än väl. År 2015 ligger målet på 5100 årsarbeten. Se även jamtland.se/strategi.

- I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring och tillväxtmotor sedan flera decennier och dess betydelse är mycket stor för vår region. Det är svårt att tänka sig orter som Åre, Funäsdalen och Vemdalen utan turism men det är också roligt att se hur nya teman utvecklas som t ex viltskådningsturism i Strömsund och en profilering inom kultur i Ragunda. Att lyssna på gästen och utifrån det tydliggöra sin profil och sitt utbud är viktigt för alla aktörer i branschen, säger Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism.

Aktiviteterna i Jämtland Härjedalen har stor betydelse för besöksnäringen. Av den totala omsättningen ligger 18 % på aktiviteter, i jämförelse med riksgenomsnittet på 7 %. Länets många vinterdestinationer svarar för ett stort antal skiddagar per år och med stor omsättning på liftanläggningar, sportuthyrning och andra aktiviteter är de en av faktorerna som har positiv inverkan på siffrorna, trots en kortare vintersäsong 2011. Omsättningen för logi samt restaurang har under en 10-årspersiod fördubblats. Nya och mer kvalitativa boendeanläggningar i kombination med en restaurangtrend som går uppåt är bakomliggande faktorer till ökningen.

I Funäsfjällen finns över 700 årsarbeten inom besöksnäringen i ett område som har ca 2 000 fast boende. På bytesdagar under högsäsong förflyttar sig bara till och från Vemdalen lika många människor som i en mindre stad. I Åre har 100 år med en stark besöksnäring fört med sig en anda av entreprenörskap som starkt bidragit till att innovationer och affärsidéer ständigt utvecklas. För att den här utvecklingen ska kunna fortsätta och för att de långsiktiga målen i den regionala strategin ska kunna nås är fortsatt affärsutveckling och ett fokus på strategiska investeringar i kombination med fungerande kapitalförsörjning och bra  finansieringsformer mycket viktiga utmaningar, avslutar Mats Forslund.

• sysstelsättning
  • turismnäring
  • tem

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76