Destinationsbolaget i Vemdalen satsar på sommarturismen

Vinterturismen i Vemdalsområdet har haft en mycket positiv utveckling och sommaren har stor potential. Det nybildade kommungränsöverskridande destinationsbolaget satsar därför på en förbättrad marknadsföring av det turistiska utbudet under barmarksperioden. Inför sommaren 2010 kommer destinationsbolaget bl.a. att genomföra en sommarkampanj och förstärka befintliga evenemang.

- Vi har frågat 5 000 av våra gäster. De är mycket nöjda med Vemdalens vinterprodukt. Det som gjorde oss ännu gladare var att våra gäster tyckte mycket om de aktiviteter som Vemdalen erbjuder sommartid. För att förstärka och göra sommaren i Vemdalen lättare att ta del av har näringen i området bildat ett Destinationsbolag. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med våra gäster för att bättre förstå vad gästerna kräver av oss, säger Gunnar Forss, styrelseordförande Destination Vemdalen AB.

Vemdalen används som paraplyvarumärke och innefattar kärnområdet Klövsjö till Björnrike. Det ska bidra till att både de som befinner sig inom kärnområdet, men även de som bedriver verksamhet i ytterområdena ska dra nytta av insatserna som genomförs.

-Att utveckla en destination kräver att företag och det offentliga drar åt samma håll. För gästen spelar inte en kommungräns någon som helst roll. Samarbetet måste fungera i destination även om det berör två kommuner eller fler. Den insikt som har kommit fram genom det arbete som skett i Vemdalsområdet och bildandet av destinationsbolaget är en förutsättning för att den turistiska verksamheten skall kunna utvecklas och klara sig i en alltmer hårdnande konkurrens. säger Örjan Berglund och Sven Winemark, Länsstyrelsen Jämtands län.

-Destinationsbolaget i Vemdalen är en nödvändighet för att skapa mer sysselsättning och fler årsarbeten inom turismen och därmed också skapa bättre möjligheter för inflyttning och fast boende året runt. Det är därför viktigt att Bergs kommun och Härjedalens kommun tillsammans är med och bidrar i det arbete som Destinationsbolaget gör för att utveckla turismen i Vemdalsområdet", säger kommunalråden Lena Olsson (Bergs kommun) och Gottfrid Jonsson (Härjedalens kommun) i ett gemensamt uttalande.

Destinationsbolaget under ledning av Andreas Edholm har gjort en mycket gedigen start. Jag är övertygad om att bolaget med dess uppbyggnad och ägandeform kraftigt kommer att bidra till områdets framtida utveckling, säger Torgny Svensson, Skistars destinationschef i Vemdalen.

De större aktörerna vintertid är intresserade av att förlänga vintersäsongen och bidra mer till utvecklingen av året-runt-turismen. En viktig förutsättning för att kunna stärka destinationens attraktionskraft ytterligare i framtiden är att lyckas bra med samarbetet på destinationen. Det finns en stark framåtanda och framtidstro i området, som Destinationsbolaget kommer att tillvarata och utveckla tillsammans med alla intressenter och aktörer i området.

Vid frågor kontakta:
Andreas Edholm