Duvedsgården segrade i Årets Krogrätt 2005

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 10:20 CEST

Jämtland Härjedalens bästa maträtt är korad. För femte året i rad har Årets Krogrätt i Jämtland Härjedalen utsetts. Jasper Bergström från Duvedgården i Duved segrade med ”Confiterat ripbröst och rödvinskokt, rökt fläsksida i ripconsommé serverad med blomkål och mandelpotatispuré samt primörer”.

Med fyra spisar och fyra kockar på scenen har finalen av Årets Krogrätt 2005 avgjorts. Titeln gick till Jasper Bergström från Duvedsgården i Duved som tog hem segern före tvåorna Sofie Mårtensson, Radisson SAS Bistro Artist i Östersund, Peter Rönnqvist, Holiday Club i Åre och Malin Ölund, Restaurang Flamman i Storlien.

– Åh, jag är jätteglad! säger Jasper. Det här är en bekräftelse på att det är en jättefin rätt. Den ska vi erbjuda på menyn i vinter.

Juryns motivering:
"En klassisk rätt i modern tappning som visar på yrkesmässighet och vårdar jämtländsk mattradition".

Tävlingen Årets Krogrätt är unik i Sverige då både kocken och krogen tävlar gemensamt, samtidigt som tyngdpunkten ligger på lokala råvaror. Juryn, med Gert Klötzke i spetsen, bedömer de tävlande finalisterna utifrån kriterierna Presentation, Smak, Lokala råvaror, Kreativitet och Pris.

– Inget annat län har profilerat och etablerat sina egna produkter lika framgångsrikt som Jämtland Härjedalen, säger Gert Klötzke. Turister och andra matgäster som kommer hit är att gratulera.

– Idén med tävlingen Årets Krogrätt är att lyfta fram den lokala maten och våra krogar som en viktig del i turistens upplevelse, säger Håkan Hising, vd Jämtland Härjedalen Turism. Målet är att föra fram Jämtland Härjedalen som Sveriges bästa matregion.