Europeiska ungdomar upplever Kolåsen

Under året som gått har Jämtland Härjedalen Turism (JHT) deltagit i det europeiska projektet First European Travel Experience (FETE) med fokus på att utveckla resor till en låg kostnad för ungdomar med ekonomiska begränsningar och utan tidigare erfarenhet av att resa utomlands. Med rätt typ av paketering, under rätt säsong och av personer som är drivna att arbeta med ungdomar syftar projektet till att bidra till besöksnäringens utveckling i Jämtland Härjedalen.

Anna och Michael Blyckert som äger och driver Kolåsens Fjällhotell i Jämtland Härjedalen har under det gångna året tillsammans med JHT deltagit i ett europeiskt projekt som syftat till att utveckla resor för utsatta grupper och samtidigt öka lokal ekonomi och sysselsättningsmöjligheter. Projektet FETE som finansierats av Europeiska unionen har varit ett samarbete mellan de fyra europeiska regionerna Jämtland Härjedalen, Kainuun i Finland, Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland och Flandern i Belgien.

Förra veckan anordnades en avslutningskonferens i Bryssel där bl a Anna och Michael delade med sig av sina erfarenheter av den pilotresa som genomfördes på deras hotell i höstas då en grupp belgiska ungdomar under fem dagar fick uppleva naturen i och runt Kolåsen. Ungdomarna paddlade kanot, vandrade, byggde ett vildmarksläger och åt mat hämtat från skogarna och fjällen runt omkring.

- Ungdomarna hade aldrig förut upplevt liknande natur och de har blivit de bästa ambassadörer vi kan få. Deras positiva erfarenhet från resan har gjort att de sprider sina upplevelser vidare. Vi har fått oerhört mycket tillbaka av dem och de är väldigt tacksamma att få möjligheten att se en annan del av Europa, säger Anna Romare Blyckert på Kolåsen.

Ett av de viktigaste målen i projektet har varit att stimulera samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn i och mellan de olika europeiska regionerna, att hitta de kanaler som kan finansiera resor för utsatta ungdomar och att sammanföra dem med turismföretagare som kan erbjuda ett billigt alternativ under lågsäsong.

- Som företagare har vi fått en möjlighet att paketera produkter för en ny målgrupp samtidigt som det kan förlänga våra säsonger och i slutändan öka försäljningen under perioder då vi har begränsat med besökare, säger Michael Blyckert.

Inom projektet har en rapport tagits fram av en forskare från Surrey University i London som genom intervjuer med deltagarna på pilotresorna och ägarna av turismanläggningarna kunnat visa på fördelarna både ur ett socialt och ett ekonomiskt perspektiv med den här typen av resor.

Rapporten och de samarbeten som nu har skapats kommer förhoppningsvis att medföra att vi kan jobba vidare med att ge fler europeiska ungdomar möjligheten att besöka Jämtland Härjedalen, säger Ingrid Hedlund, projektledare på JHT.

• kolåsen
  • kolåsens fjällhotell
  • resor
  • europeiska unionen
  • europa
  • eu
  • first european travel experince
  • fete
  • aktiviteter

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.