Gå eller cykla över gränsen med ny sajt – www.hikebike.se

Prova på en orkidévandring i Krokom, 30 guldturer i Funäsdalen eller commeocykling i Storulvån. Lämna bilen hemma och ta chansen att semestra i de vackra gränsområdena mellan Sverige och Norge. Känn dofterna när du cyklar, drick vatten från en fjällbäck eller smaka på några hjortron på myren efter vandringsleden. www.hikebike.se är den nya hemsidan för alla som vill vandra och cykla i Jämtland, Härjedalen och Tröndelag, Norge. På sajten finns turförslag, gränsöverskridande digital karta samt tips och råd för en lyckad friluftssemester. Turerna går både i fjällterräng, skogs- och kulturbygd och det finns både lätta turer och strapatser för de mer erfarna. För första gången samlas cykel- och vandringsprodukter på svensk och norsk sida. Jämtland Härjedalen Turism och Trøndelag Reiseliv AS samarbetar ihop i ett Interreg-projekt och lyfter nu fram det bästa i vandrings- och cykelväg från båda sidorna om gränsen. Du hittar de mest popu-lära lederna, vad du ska tänka på gällande allemansrätten och vilken utrustning som kan passa dig och din tur. -”För oss på Storulvåns fjällstation innebär den nya sajten att vi på ett lättsamt sätt kan informe-ra våra gäster om hur de kan vandra och cykla i gränsfjällen. Gästerna kan dessutom i lugn och ro planera sina utflykter hemifrån inför sin vistelse hos oss.” Anna Willén, Sportchef Storulvåns Fjällstation, Åre: 0706-318 883 -”Satsningen är helt rättt i tid, funäsdalen har valt ut 30 Guldturer: "Utvalda turer - stora upple-velser på enkelt sätt". Det är vandringar för den moderna människan som vill äta gott, bo bra men ändå få stora upplevelser enkelt. Förra sommaren blev en succé, och vi har fortsatt att ut-veckla konceptet”, säger Anders Blomquist, Destination funäsdalen: 070 3948464 -"Siden skal bli et godt verktøy for den som ønsker å finne fram til sykle- og vandremulighetene.. Dette er en god mulighet til å nå bredere ut siden portalen skal markedsføres både i Sverige og Norge." Säger Anne Haga, Innherred Reiseliv. ”Vi håper med dette samarbeidet og dette verktøy-et å få fram de gode mulighetene”, säger vidare Tone Fornes, Grong Fritidssenter. Mer information och bilder, kontakta katarina.lidberg@jht.se 070 – 388 20 94