Heta vinterevenemang i Jämtland Härjedalen

Foto: Kjell Bollnert/Jämtland Härjedalen Turism

Världscuper i diverse slag, skidalpinism, studentveckor, kändistäta evenemang eller familjeinriktade tävlingar. Jämtland Härjdedalen stoltserar med en uppsjö av vinterevenemang, många med sporttema, som lockar publik från världens alla hörn. Här är ett vinterplock av några stora tillställningar som är på agendan. Givetvis finns det fler, besök jamtland.se/pagang

• WC premiär i skidskytte 30 nov - 4 dec Östersund

Östersund står som värd för ännu en världscuppremiär i skidskytte. Kom och se eliten tävla och upplev stämningen på arenan bland flaggor och folkvimmel. Då Östersund har haft flera väl genomförda skidskytteevenemang - bla VM i Skidskytte 2008 - har staden förmånen att bjuda in till Världscuppremiär varje år fram till 2013.

• Skidtest 29-30 dec Vemdalen

Under Vemdalens stora skidtestarhelg får gästerna chansen att provåka de senaste skidorna från välkända leverantörer som Head, Fischer, Dynastar, Rossignol, Völkl, K2, Line, Extrem, Scott, Nordica och Salomon. Kunnig personal finns på plats för att hjälpa gästerna att hitta rätt utrustning, på Vemdalsskalet den 29 dec och i Björnrike den 30 dec. Mer info >>

• Skidläger 1-4 dec Vemdalen

Under lägret den 1-4 december tränas skidteknik kombinerat med tips om hur rätt träning, kost och vila optimerar träningen inför vinterns åkning och lopp.
 Lägret leds av VM-medaljören Karin Lamberg och före detta förbundskaptenen för svenska skidlandslaget Christer Skog. Ta del av föreläsningar om vallning, skidteknik, utrustning, träning, kost samt teknikpass ute i längdspåret. Mer info >>

• Jamtli Julmarknad 2-4 dec Östersund

Upplev en traditionsrik julmarknad i Jamtlis gamla stadskvarter och mingla bland mathantverkare och skidskyttestjärnor. En av landets största julmarknader med över 200 utställare och drygt 20 000 besökare. Dignande bodar dekorerade med granris och juldekorationer erbjuder ett stort utbud av hantverk och mat från hela länet blandat med dofter av julkryddor och vadmal. Mer info >>

• Storlien Rando Weekend 9-10 dec Storlien

Skidalpin tävlingshelg i Storlien - den ultimata starten på säsongen eller en lagom "prova-på" tävling. På programmet står bl a tävlingarna Svartlien Challenge som går av stapeln den 9 dec och Fjällframfart 1200/600 som görs upp dagen därpå. Mer info >>

• Snö, test & fest 9-11 dec Åre

Säsongens officiella startskott bjuder på det nyaste i skid- och snowboardvärlden, testa skidor och kolla in årets hetaste kläder och prylar. I en härlig mix med extraöppet i VM8an och ett vibrerande nattliv är detta en helg som inte bör missas av skidentusiaster. Mer info >>

• Forum Vacation RailJam 10 dec Åre

Forum bränner av den fetaste railtävlingen den här säsongen - Forum Vacation RailJam. Detta är en railtävling av högsta klass där vinnaren tar hem det önskvärda priset att få en resa till Hawaii. Mer info >>

• Vemdalsslalom 6-8 jan Vemdalen

En av Sveriges största alpina ungdomstävlingar. Under tre intensiva dagar tävlar Sveriges alpina framtidshopp i Björnrike, Vemdalsskalet och i Klövsjö. är det dags för Vemdalsslalom. Tävlingen genomförs för 34:e året i rad, startade redan 1978 och lockar idag de bästa när det gäller unga utförsåkare i Sverige. Mer info >>

• 40års-jubilerande Arctic Cat Cup 7-8 jan Östersund

Först ut bland 2012 års evenemang är en av skoterårets höjdpunkter, Arctic Cat Cup. Det är Sveriges främsta och en av Europas absolut största internationella skotertävlingar. Ett fartfyllt skotercross-evenemang där 250 deltagare från både internationell- och Sverigeelit möter upp till kamp på Gräfsåsens skoterstadion strax utanför Östersund. Mer info >>

• Student Ski Week 22-26 jan Vemdalen

Från söndag till torsdag förvandlas Vemdalsskalets Högfjällshotell till campus för studenter från hela landets högskolor och universitet. Många roliga aktiviteter och tävlingar för snowboardåkare, skidåkare eller helt vanliga pulkaåkare. Evemenaget du som student inte får missa! Mer info >>

• SM-veckan 24-29 jan Östersund

Östersund invarderas av närmare 3 000 tävlande som alla vill bli Svenska Mästare i sin disciplin där inte mindre än 17 olika idrotter är inblandade med allt från längdåkning och skidskytte till isracing, thaiboxning och styrkelyft. En vecka med rafflande action, stora känslor och kanske en och annan tår. SVT kommer att bevaka och sända från hela SM-veckan. Mer info >>

• Snöskoterns Julafton 26-28 jan Åkersjön

Alla skoterfantasters julafton arrangeras som vanligt i Åkersjön i januari. Bland mycket annan bjuds det t ex på den prestigefyllda tävlingen Guldhjälmscupen där veteranskotrarna gör upp och förra årets succé Cross Hill Cup kommer givetvis tillbaka. Mer info >>

• Vinterfestivalen 27 jan - 5 feb Östersund

Nick Lowe möter dansband och skidhoppuppvisning möter ljuskonst när Vinterfestivalen intar Östersund i en tio dagar lång fest. Mest spektakulärt är Luminariet – Amozozo, ett 2000 kvm stort och sju meter högt ljusskimrande regnbågsslott i uppblåsbar pvc-plast som upptar stora delar av Stortorget. Adrenalinkickarna är många, t ex Sveriges första Snow Cable Park och Zipline rätt över Stortorget. Mer info >>

• Nordic Ski Marathon 28 jan Tänndalen

Given tävling för de som satsar på Vasaloppet då den är seedningsgrundande. Klassisk stil samt motion. Publikvänlig bana med många chanser att heja på deltagarna. Mer info >>

• Studenternas Skiweek v.3-5 Åre

Nordens största vinterevenemang, bara för studenter. För nittonde året på raken får studenter möjlighet att träffa andra studenter, uppleva härlig skidåkning och träffa företag och knyta kontakter. En avslappnad tillställning där studenter och näringsliv möts under sportiga och aktiva sammanhang. Mer info >>

• Red Bull Crashed Ice 17-18 feb Åre

Stenhård fight med skridskor i en skiercrossliknande isbelagd bana - Red Bull Crashed Ice blir garanterat vinterns häftigaste evenemang i Åre. Komponenterna består av några av världens bästa och modigaste hockeyspelare, en sprudlande atmosfär, häftig ljusshow, tung musik, tonvis med stål och tusentals kvadratmeter is. Mer info >>

• Helags Adventures Snowshoe Race 25 feb Funäsdalen

Snöskorace som startar i Funäsdalen och tar deltagarna runt en 4,8 km lång bana upp till toppen av Funäsdalsberget, ner genom backarna och genom byn till målgången. Mer info >>

• Lopme Naestie 1-3 mar Funäsdalen

Samiska kultur- och festdagar i Funäsdalen med bl a utställare och försäljning. Årets tema är Samisk matrevitalisering.  Mer info >>

• Curling i Världsklass - Junior VM i curling 3-11 mars

Östersund är ett curlingfäste och några av landets absolut bästa curlare kommer härifrån. Under två vinterveckor i mars står Östersund värd för juniorernas VM. Det är tredje gången ett JVM arrangeras i Östersund och precis som tidigare hålls tävlingarna i Z-hallen. Nytt för i år är att Curlingkanalen direktsänder alla matcher via webben.

• WC i Freestyle Puckelpist & WC i Alpint 9-10 mar Åre

En skidfest av sällan skådat slag drabbar Åre i mars. Med damernas alpina världscup och freestylevärldscupen samma helg är det läge att frossa i riktigt bra åkning. Parallella världscupar är extremt ovanligt och Åre är stolt över att välkomna hela skidvärlden och alla skidentusiaster till en fantastisk skidfest. Mer info >>

• Amundsen Race 24 mar Östersund

För femte året i rad arrangeras Amundsen Race, ett långdistanslopp för slädhundar. Evenemanget som lockar deltagare från hela norra halvklotet startar i Vinterparken i Östersund och går sedan vidare i 40 mil över låglands- och fjällterräng innan målgången i Åre två dygn senare. 400-500 hundar deltar i den tuffa utmaningen.

• Flyktingloppet 31 mar - 1 apr Strömsund

Flyktingloppet är en tävling till minne om de som flydde från Norge till Sverige under andra världskriget. Tävlingens motto är därför: "I flyktings spår för frihet och fred". Loppet startar i Nordli i Norge och kommer i mål i Gäddede i Sverige och följer i huvudsak den väg som flyktingarna tog under kriget. Mer info >>

• Big Jump Cup 5-7 apr Vemdalen

Påskens mest spektakulära tävling. Här hoppar tjejer och killar högt och visar upp en rad halsbrytande tricks på både skidor och bräda. På Skärtorsdagen hoppas det på Vemdalsskalet och på Långfredagen i Klövsjö. Påskafton är finaldagen och då avslutas hela festligheterna i Björnrike. Mer info >>

• Jon Olsson Invitational & Vattenfall Alpine Challenge 7 apr Åre

Evenemanget där big air möter klassisk storslalom är tillbaka. För andra året i rad är kombinationen av de två grymma tävlingarna ett faktum där världsstjärnor från två världar i en och samma arena bäddar för dubbel spänning. Mer info >>

• Red Bull Home Run 8 apr Åre

Alla på en gång, snabbast ned vinner. Ungefär så detaljerade är reglerna i Red Bull Home Run där 350 skid- och snowboardåkare i masstart kastar sig ned från Åreskutan till målgången vid Timmerstugan vid Kabinbanans dalstation. Mer info >>

• Fjällfest 19-22 apr Storulvån

Även i år arrangeras den omåttligt populära Fjällefesten, meckat för alla topptursgalningar, turåkare och fjällfantaster. Festen bjuder på allt som har med vinterfjället att göra och mer därtill - turer, kurser, musik, underhållning, föreläsningar mm. Mer info >>

• K2 Women's Camp 19-22 apr Ramundberget Funäsfjällen

Campen bjuder på äventyr med BMW både på vägen och vid vägs ände. För tredje året i rad arrangeras campen där Ramundberget tillsammans med K2 och BMW erbjuder den kompletta resan till Ramundberget med start i Stockholm. Testkör bilar, bli coachad av skidguider på både längd och alpint och testa det senaste i skidor från K2 och Madshus. Mer info >>

• Fjälltopploppet 20-22 apr Funäsfjällen

Hela 27 gånger tidigare har tävlingen arrangerats och givetvis blir det en repris även i år. Skidfesten som är den stora säsongsavslutningen för längdåkarna lockar både elit, ungdomar och motionärer. Tre dagar fyllda med roliga tävlingar och mycket lek väntar. Mer info >>

• Skutskjutet 21 apr Åre

Självklart avslutas säsongen i vanlig ordning med det folkkära störtloppet Skutskjutet. Världens största familjestörtlopp med några tusen deltagare i åldersspannet mellan 3 och 100+. Här åker alla utifrån sin egen förmåga och lust i någon av de 25 olika klasserna. Underhållning och prisudelning på Åre torg. Mer info >>

• 1:a Majtrofén 26-28 apr Tänndalen

En riktig kulttävling som startade redan 1967 och sedan dess inte vikit undan ett enda år. Alla alpina åkares säsongsavslutning som varje år lockar runt 1000 deltagare vilket gör det till världens största slalomtävling. Mer info >>

• After Ski 1000 28 apr Ramundberget

Årets bästa säsongsavslutning? Krogstråk, liveband och skidtävlingar mm rivs som vanligt av i Ramundberget. Garanterat en fartfylld helg. Mer info >>

• åkersjön
  • tänndalen
  • storlien
  • världcup
  • samiskt
  • skidalpinism
  • skidtest
  • säsongsavslutning
  • turism
  • vemdalen
  • östersund
  • funäsfjällen
  • ramundberget
  • åre

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 195 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.