Höstens nyheter i Jämtland Härjedalen

Det är höst och Jämtland Härjedalen laddar inför vintern. Vinterdestinationerna finslipar formen och ger en försmak med övernattning i igloo vid Tännforsen, Upplevelsegaranti i Funäsdalen och tre världscuper i skidor. Men det händer annat i höst också – Årets Turistföretagare, Ostridning, Bluesfestival och Årets Longdrink. Bland annat. Och så har Jämtland Härjedalen fått utmärkelsen Region Of The Future. JÄMTLAND ÄR ”NORDENS FRAMTIDSREGION” Brittiska Financial Times och Foreign Direct Investment har utsett Jämtlands län som "Region Of The Future" i Norden! Hundratals regioner och städer i hela Europa har blivit rankade efter en genomgång av 33 olika kriterier och Jämtland hamnar då högst upp på listan. Veckans Affärer har också utsett Jämtlands län som den näst mest dynamiska regionen i Sverige. 240 000 företag i Sverige har jämförts vad gäller konkurser, kreditvärdighet, nyföretagande, omsättningstillväxt och lönsamhet. Och jämtländska företag står sig väldigt väl, framför allt vad gäller lönsamhet och tillväxt där Jämtland Härjedalen ligger i topp. Och det är turismen som står bakom många av de positiva siffrorna. Gotland tar guldet i kampen om bästa företagande och Halland hamnar på bronsplats. 10 MILJONER GÄSTNÄTTER För första gången har Jämtland Härjedalen passerat det magiska strecket 10 miljoner gästnätter. Under 2003 förlades 10,9 miljoner gästnätter i länet, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med året innan. Gästnätterna är både kommersiella och icke kommersiella. Jämtland Härjedalen närmar sig också 4 miljarder kronor i årlig omsättning från den inresande turismen. Omsättningen har ökat stort de senaste åren och landade på 3,5 miljarder kronor 2003. Kanske nås 4 miljarder under 2004. BO I IGLOO VID TÄNNFORSEN Från juldagen finns chansen att övernatta i en igloo vid Tännforsen, Sveriges största vattenfall. Så fort kylan kommer påbörjas arbetet med att bygga en jätteigloo (250-300 m2) med flera rum för bland annat boende, konserter och bar. Sovtemperaturen kommer att ligga mellan noll och minus fem grader. Upp till 20 personer ska kunna bo i igloon samtidigt och kostnaden för boende inkl sovsäck och annat utrustning blir 600 kr. INFO: www.tannforsen.com eller Bertil Danielsson, 070-224 79 89 TRE VÄRLDSCUPER I SKIDOR Tre världscuper i skidor arrangeras i Jämtland Härjedalen i vinter: Världscup längd 20–21 november i Östersund (premiär) Världscup skidskytte 16–19 december i Östersund Världscup alpint 19–20 februari i Åre Världscup-tävlingarna är en bra förberedelse för de två skid-VM som stundar – Alpina VM i Åre 2007 och Skidskytte-VM i Östersund 2008. INFO: www.oskskidor.com, www.biathlon-ostersund.se och www.are2007.com ÅRETS TURISTFÖRETAGARE – ÅTTA NOMINERADE Varje kommun i Jämtland Härjedalen har fått utse varsin nominerad representant till Årets Turistföretagare 2004. De tidigare vinnarna är Rid i Jorm, Ramundbergets Alpina AB och Storsjö Fjällturism och Fiskecamp. Den slutliga segraren kommer att utses under Guldgalan i Östersund 11 november. 1) Åre: Kretsloppshuset i Mörsil – Christl Kampa-Ohlsson 2) Härjedalen: Våffelstugan i Lofsdalen – Johan Karlsson 3) Krokom: Fjällbjörken Design – Rut Magnusson 4) Östersund: Östersunds Safariservice – Janne Henriksson 5) Ragunda: Zorbcenter – Carl-Göran Söder 6) Berg: Gräftåvallens Lift och Stugby – Tommy och Annika Hagström 7) Bräcke: Camp Viking – Mia och Göran Frost 8) Strömsund: Jormvattnets Fiskecamp – Bengt Blom och Yngve Olsson OSTRIDNING Med en kombination av ridning på islandshästar och provsmakning av ost arrangeras i höst Ostturer i Oviken, ett par mil utanför Östersund. Turen med hästarna går till Oviken Ost, Jämtlands enda fårostmejeri, med provsmakning av fårost och en rundvandring i mejeriet. Priset är 500 kr/person. INFO: www.vasterasen.com eller Lena Fernlund, 070-536 85 97 DESTINATION 344 – NY TURISTDESTINATION MED SKOTERN I FOKUS 3 län, 4 kommuner och 4 kulturer håller på att starta upp en helt ny turistdestination. Kommunerna Härjedalen, Orsa, Älvdalen och Ljusdal har gått ihop för att skapa Destination 344. En helt ny turistdestination med upplevelseinriktade aktiviteter och boende som kommer att knytas ihop med en 100 mil lång skoterled. Lederna kommer att nyttjas året runt men det är skoteraktiviteterna som kommer att användas som spjutspetsen i marknadsföringen. Projektet har precis fått klart med finansieringen och budgeten fram till sommaren 2007 ligger på 27,3 miljoner kr. – Det är ett unikt projekt, säger Anders Olsson, projektledare. Dels satsar vi stort över länsgränserna för att skapa en attraktiv turistdestination och dels börjar vi med infrastrukturen för att skapa förutsättningarna för de lokala entreprenörer att bygga upp attraktiva produkter för marknaden. INFO: Anders Olsson, projektledare, 070-306 10 41 UPPLEVELSEGARANTI I FUNÄSDALEN Funäsdalsfjällen i västra Härjedalen är först i Sverige med att garantera Upplevelsegaranti i backarna. Upplevelsegarantin innebär en gräns på hur många liftkort som får säljas innan skidupplevelsen inte längre är maximal. Taket är satt till i snitt max 13 skidgäster på en pistyta stor som en fotbollsplan. Om gästerna är fler enligt den dagliga kontrollen får gästen tillbaka 50 % av betalt liftkort den dagen. I snösäkra Funäsdalen kan man även erbjuda Natursnögaranti som lovar skidåkning 1 november till 1 maj. I vinter kan gästerna i Funäsdalen även se fram emot en ny bowlinghall, ny bio och gocart på is. INFO: www.funasdalsfjall.se eller Anders Blomquist, vd Funasdalsfjäll AB, 0684-164 18 TOTTEBO ÅRETS KROGRÄTT Jämtland Härjedalens bästa maträtt är korad. Årets Krogrätt 2004 tillagades av Marcus Sjösten från Villa Tottebo i Åre. Marcus segrade med ”Svartpepparstekt renkalvinnanlår med svartrot och sparris, serverad med tortellini fylld med getcamembert och rökt renhjärta, grillad renkalvtunga samt rotfruktsviegre”. – Jag är alldeles tagen, säger segraren Marcus Sjösten strax efter prisutdelningen. Men att allting i rätten är gjort med omsorg och att jag tränat på tortellinin massor med gånger hjälpte säkert till. Samt såklart min commie (medhjälpare) Hans-Erik Holmqvist som segrade i Årets Krogrätt 2001. Juryns motivering: En anrättning med medelhavsådra som lyfter fram de regionala råvarorna och dess tillbehör till en synnerligen god ambassadör för Jämtland Härjedalen. Tävlingen Årets Krogrätt är unik i Sverige då både kocken och krogen tävlar gemensamt, samtidigt som tyngdpunkten ligger på lokala råvaror. Juryn, med nobelkocken Johnny Johansson i spetsen, bedömer de tävlande finalisterna utifrån kriterierna Presentation, Smak, Lokala råvaror, Kreativitet och Pris. Årets Krogrätt arrangeras i år för fjärde gången och är ett initiativ av JHT. Även första året segrade Villa Tottebo i Årets Krogrätt, då med Hans-Erik Holmqvist som kock. Hans-Erik är i dagarna en av semifinalisterna i Årets Kock. JÄMTLAND HÄRJEDALENS BÄSTA DRINK Jämtland Härjedalen har korat Årets Longdrink. Tävlingen har arrangerats för första gången och utmaningen var att blanda den bästa drinken som ska profilera Jämtland Härjedalen i smak, innehåll och namn. Drinken “Grett“ (”bra” på jamska), blandad och komponerad av Micke Ternqvist, Restaurang Dalwhinnie i Östersund, är numera länets alldeles egna drink, med smak av bland annat blåbär och vanilj. …OCH NÅGRA HÖSTEVENEMANG: FRÅN SVANS TILL SNABEL – EN DJURISK KONSTUTSTÄLLNING  17 OKT–23 JAN I en lekfull utställning från Nationalmuseum möter besökaren verkliga, vilda, tama, påhittade och exotiska djur i konsten. Här finns Einar Jolins cirkuselefanter, Lena Cronqvists mumifierade katt och råtta, älgfamiljer, kor i den svenska naturen och mytologiska djur som kentaurer och hippogryfer. Kring utställningen arrangeras flera aktiviteter. Den 21 november berättar Åke Netterström, Frösö Zoo, vad djuren på zoo gör på vintern. 21 nov, 28 nov och 12 dec inbjuds barnen till söndagsateljé. Resultaten blir en egen utställning, ”Barnens bilder av djur”, 12 dec-23 jan. INFO: www.jamtli.com eller Charina Ödlund, Jamtli Historieland, 063-15 01 68 ÖSTERSUNDS BLUESFESTIVAL  28–31 OKT Totalt 120 bluesartister och tusentals bluesentusiaster intar Östersund i slutet av oktober. Förutom blueskonserter och artister som Björn Berge (första gången i Sverige), Phil Guy, Clas Yngström och Sky High, arrangeras blues battle, blues quiz mellan svenska och norska bluesföreningar, 2 o´clock blues, skivmarknad och korandet av Årets Blådåre – till en person som betytt mycket för bluesen. 300 norska bluesentusiaster kommer att åka Blueståget från Verdal i Norge, ett specialinsatt blueståg med bluesmiddag och underhållning. Med Bluespasset kan man besöka åtta krogar inom gångavstånd i Östersund. Priset är 220 kr/dag. INFO: www.jamtblues.nu eller Ulf Bäckman, 063-12 74 31 KROGSHOW I GLESBYGDSFORMAT  12 NOV I byn Kälom i Offerdal arrangeras för första gången en glittrig och gladfilosofisk musikshow och cabaret med allt från Blues Brothers till busig Bach på temat manligt och kvinnligt, kropp och själ. Artister som Bosse Hülphers, Kerstin Wikström och Anders Linder medverkar. INFO: Eivor Comén, 0640-370 33 JAMTLI JULMARKNAD  3–5 DEC Runt andra advent är det dags för den traditionella julmarknaden på Jamtli då 20 000 jämtar, härjedalingar och långväga gäster samlas i Östersund. Jamtli Julmarknad är traditionsenligt en publikmagnet med julstämning, bjällerklang, tomtar och traditionsrika upptåg i gårdsmiljöer från 1700- och 1800-talet. Drygt 200 utställare från bygden erbjuder ett varierat utbud av lokalt hantverk och mat. På Jamtli Julmarknad kan besökaren prova på slädturer till ren eller hundspann, åka häst och vagn eller lyssna till julsånger. På anrika Restaurang Hov, Östersunds äldsta restaurang, serveras ett smakfullt julbord i sekelskiftesmiljö. INFO: www.jamtli.com eller Anna-Lena Ståhl, Jamtli Historieland, 063-15 01 38