Inlandsbanan nominerad till Stora Turismpriset 2017

Stora Turismpriset delas årligen ut till en aktör som har gjort föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet för att utveckla turismen i landet. Prisutdelningen sker den 7 december i Stockholm och bland de nominerade finns Jämtland Härjedalens kandidat Inlandsbanan.

Sammanfattande motivering:

Inlandsbanan är en unik transportled för gods och persontrafik rakt genom Jämtland Härjedalen och Norrlands inland. Persontrafiken längs banan har med Snötåget utvecklats sedan 2012 för att möjliggöra tågtrafik för skidgäster till bland annat Destination Vemdalen.

Inlandsbanan har tillsammans med besöksnäringen i Härjedalen och Berg satsat på en helt ny marknad när man utvecklade Snötåget. Tillsammans med destinationerna har man paketerat resor och möjliggjort för enkla, klimatsmarta och säkra transporter.

Inlandsbanan bidrar till besöksnäringens tillväxt genom att tillgängliggöra hållbart resande i Jämtland Härjedalen och Norrlands inland.

För 24:e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, ut Stora Turismpriset som är på 100 000 kronor. Priset ges till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Respektive läns kandidat får en belöning på 10 000 kronor som ska användas till en kunskapsfrämjande insats.

Samtliga kandidater: https://www.mynewsdesk.com/se/tillvaextverket/pressreleases/haer-aer-alla-kandidater-till-stora-turismpriset-2137439

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Anne Adsten

Tourism Developer +46 (0)70 - 327 39 09