INTÄKTERNA ÖKAR MEST I SVERIGE

Logiintäkterna på hotell, vandrarhem och stugbyar ökar mest i Jämtland Härjedalen. Intäkterna har i sommar ökat med hela 17,7 %, klart mest av alla regioner i Sverige. Beläggningen på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade också under sommaren (jun-augusti) med 14 360 gästnätter till 258 132 jämfört med sommaren 2004. Det motsvarar en ökning med 6 %. Den totala logiintäkten har ökat med 17,7 % till totalt nästan 68 miljoner kronor för sommarmånaderna juni–augusti, enligt siffror från Turistdelegationen. – Strålande siffror, säger Håkan Hising, länsturismchef Jämtland Härjedalen Turism. Hotellboendet ökar kraftigt, fler väljer hotell framför vandrarhem och stugbyar, vilket också borde betyda att de totala utläggen ökar. Det kommersiella boendet, förutom camping, har ökat med 6 % i sommar. Hotellen står för en stor del, 22 %, medan både vandrarhem och stugbyar minskar. Ökningen för hela landet ligger på 5 % medan övriga Norrland ökat med 3 %. Utlandsmarknaden står bakom merparten av ökningen, 11 532 gn, vilket motsvarar 21 %. Den svenska marknaden ökade marginellt med 1 % eller 2 828 gästnätter. Av utlandsmarknadens totala ökning på 11 532 gästnätter står den viktiga norska marknaden för 8 807 gästnätter, vilket innebär 27 % ökning. Andra positiva utropstecken är Danmark (48 %), Finland (39 %) och UK (200 %). – Det är positivt att den norska marknaden ökar så starkt, säger Håkan Hising, länsturismchef Jämtland Härjedalen Turism. Satsningar och vår ständiga närvaro på den norska marknaden visar sig nu. Ett långsiktigt arbete som gynnar hela länet. Bland destinationerna är Åre den stora vinnaren, med en ökning på 17 595 gn eller 22 %. Även Östersund, Strömsund och Bräcke/Ragunda redovisar en positiv utveckling. För mer information: Håkan Hising, länsturismchef, Jämtland Härjedalen Turism, 070-315 63 46 Sara Wänseth, informationsansvarig, Jämtland Härjedalen Turism, 070-562 80 10 Kerstin Dahlberg Jonsson, statistikansvarig, Jämtland Härjedalen Turism, 070-680 53 99 Sara Wänseth Information & Media Jämtland Härjedalen Turism (JHT) Rådhusgatan 44 SE-831 82 Östersund, Sweden Tel: +46 (0)63-10 44 36 Fax: +46 (0)63-10 93 35 Mobil: +46 (0)70-562 80 10 sara.wanseth@jht.se www.jamtland.info www.harjedalen.info Vill du ha branschnyheter från Jämtland Härjedalen Turism? Prenumerera på JHT Inside! Anmäl dig på http://www.jamtland.info/inside