Internationella gäster gillar Jämtland

Foto: Erika Ranbrandt/Jämtland Härjedalen Turism

Jämtland visar stolt upp en positiv utveckling av antalet gästnätter för sommaren (jun-aug), speciellt för de internationella besökarna som ökat med hela 19%. Det totala antalet gästnätter för perioden ökade med 7%. Glädjande statistik för länet då Sverige som helhet minskat under sommaren.

Sommaren (jun-aug) i Jämtland har varit mycket bra sett till antalet gästnätter som totalt ökat med 7%. Övriga Norrland visar en utveckling på + 4% medan Sverige som helhet backade med totalt 0,7%. Gällande de internationella gästnätterna minskade Sverige som helhet med 1,3% medan Jämtland är det län i norra Sverige som ökat allra mest med hela 19% vilket Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism (JHT), ser väldigt positivt på med tanke på det exportprojekt som JHT driver.

Specifikt för augusti månad ökade antalet gästnätter i Jämtland med + 7%. Länet går därmed mot trenden i jämförelse med flera av grannlänen som minskade, Dalarna - 9%, Värmland - 10%, övriga Norrland - 3% och riket som helhet - 4%.

- Det är kul att se att våra destinationers ökade satsningar på produktutveckling och nya säsonger utanför vintern ger resultat. Cyklingen i alla olika former - downhill, landsväg och cross country är ett av många bra exempel. Våra destinationer vässar sitt utbud och det finns definitivt mer tillväxtpotential. En sommar med bra väder gör såklart även sitt till, säger Mats Forslund, VD JHT.

Statistik sommar (jun-aug) 2011 (avser hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlat boende)

• Kommersiella boendeanläggningar totalt + 7 % (+ 39 974 gn)
  • Norge + 24 % (+ 34 389 gn)
  • Danmark - 24 % (- 2 095 gn)
  • Holland - 12 % (- 1 825 gn)
  • Finland + 52 % (+ 1 833 gn)

Statistik aug 2011 (avser hotell, stugbyar, vandrarhem, camping och förmedlat boende)

• Kommersiella boendeanläggningar totalt + 7 % (+ 13 186 gn)
  • Hotell + 21 % (+ 12 360 gn)
  • Vandrarhem + 35 % (+ 4 222 gn)
  • Camping + 1 % (+ 420 gn)
  • Stugbyar - 9 % (- 2 055 gn)
  • Förmedlat boende - 12 % (- 1 761 gn)

Källa statistik: NordAnalys AB/Tillväxtverket/Statistiska Centralbyrån

Kort om Exportprojektet 2010-2013

Exportprojektet "Marknadskommunikation och tillgänglighet för tillväxt inom exporterande turismnäring i Jämtlands län" skall stärka turismnäringens kunskaper och förståelse om den internationella marknaden och därmed skapa aktiviteter och handlingsverktyg för ökad export. Detta skall leda till att öka andelen utländska besökare till Jämtlands län, dess destinationer och företag, genom huvudaktiviteterna Omvärldsbevakning/analys/F&U, Marknadsaktiviteter, Produktutveckling, Samordnad reservationsfunktion via web samt Metodutveckling/samverkan. Projektet pågår under perioden 2010-2013 och beräknas omsätta ca 20 mkr.

• utveckling
  • statistik
  • gästnätter

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 195 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76