Jämtländska matupplevelser på export!

Knappt har det jämtländska projektet Gastur startat så står matresearrangörerna redo att sälja matresor till Jämtland Härjedalen. Gastur är ett projekt där JHT med samarbetspartners utvecklar en metod för att göra småskaliga matproducenter till deltids turismentreprenörer. Företaget som redan hört av sig heter Go Slow Travel och har sedan tidigare matresor till Frankrike och Italien.

Go Slow travel, kommer efter förfrågan att erbjuda sitt första svenska matresemål: Jämtland Härjedalen våren 2009. Matlagningsresorna kommer att innehålla matlagningskurser med norrländska toppkockar, avsmakning hos lokala producenter samt middagar hos några av länets många krogar. Resan guidas av en av Go Slow Travels ciceroner, en välrenommerad kulinarisk expert. Valet av resmål för den första matlagningsresan inom Sverige baseras på att Jämtland idag erbjuder ett av de mest spännande lokala matkulturerna i landet enligt arrangören. Faktum är att Jämtland Härjedalen har den högsta koncentrationen av småskaliga livsmedelsproducenter i landet, över 200 st.

Gastur är en del av JHTs stora turismprojekt Turism 2020. Fem referensföretag är utvalda för att tillsammans med projektledarna Manne och Bosse ta fram en metod, där småskaliga matproducenter från Jämtland Härjedalen hittar vägar att även bli turismentreprenörer. Intresset för matupplevelser är stort över hela Europa – men, produkterna/tjänsterna måste bli mer tillgängliga för inresande turister.

”Det betyder jättemycket för oss, att projektet Gastur får en flygande start i och med att Go Slow Travel ser en sådan möjlighet att utveckla matresor till Jämtland Härjedalen.” säger Mats Forslund, VD för Jämtland Härjedalen Turism.

Ett av de stora delmålen inom Turism 2020 är att locka fler utländska gäster till Jämtland Härjedalen. Mat står högt på agendan för många globala resenärer och därför är matupplevelser ett prioriterat tema.

Mer information och bilder:
Anna Jonsson, Jämtland Härjedalen Turism
Informatör
anna.jonsson@jht.se
+46 (0)768 – 4670 20

Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Turismutvecklare
anne.adsten@jht.se
+46 (0)70 - 327 39 09

Bildbank: http://bildbank.saltstorm.net/
Bildbank login: Skicka mail till anna.jonsson@jht.se skriv syfte och mediarepresentation.

• turism
  • mat