Jämtland Härjedalen marknadsför svensk mat i London

Foto: Fenella Mett

Som en av Sveriges främsta regioner inom gastronomi är Jämtland Härjedalen en given aktör när svensk mat ska stärka bilden av Sverige som matland på den internationella marknaden. Tillsammans med VisitSweden, Tourism in Skåne och Västsvenska Turistrådet arrangerar Jämtland Härjedalen Turism torsdag-lördag matlagningseventet Try Swedish i London där matintresserade britter får chansen att laga svensk mat tillsammans med några av våra bästa kockar.

Med röding från Börtnan, Gran Zirup, SAV och Kullens ost från Klövsjö profilerar Jämtland Härjedalen det unika mathantverk och traditioner som finns i regionen. Maten i Jämtland Härjedalen har en stark koppling till naturen och det kommer britterna att få ta del av när de tillsammans med Jonas Dahlbom från Åre, Jens Dolk och kända engelska profiler bl a lär sig att röka fisk.

- Nyfikenheten på Sverige och vår mat är stor och vi har redan fått reseförfrågningar via Vaernes från både privatpersoner och media, säger Mårten Wikner, projektledare Jämtland Härjedalen Turism.

Resandet till Sverige ökar och allt fler vill ägna sig åt kulinariska upplevelser. För att öka nyfikenheten på måltidsupplevelser i Sverige ännu mera arrangerar VisitSweden mateventet ”Try Swedish in London” i matlagningsstudion Aveqia torsdag-lördag. 400 matintresserade britter har anmält sig för att tillreda svenska råvaror tillsammans med några svenska kockar. Målgruppen för matlagningskurserna är matintresserade och kulturellt nyfikna människor, som söker nya spännande upplevelser och gärna sprider inspiration i sina nätverk. Eventet är en del av TV4-samarbetet Mitt Kök, som nu för första gången arrangeras utomlands. Kampanjen genomförs av VisitSweden i samarbete med Tourism in Skåne, Västsvenska Turistrådet, Göteborg & Co, Jämtland Härjedalen Turism, TV4, Aveqia och bageriet Fabrique.