Jämtland Härjedalen och Sverige åter på SportAccord Convention

Satsningen på att marknadsföra Sverige som ett starkt land för idrottsevenemang går vidare. Jämtland Härjedalen, Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter att tillsammans med Riksidrottsförbundet delta på SportAccord Convention som denna gång genomförs 20-25 maj i Quebec, Kanada.

Under året som gått sedan premiären för Sveriges gemensamma deltagande på SportAccord Convention i London har arbetet med internationella idrottsevenemang inom idrotten varit intensiv. Förutom marknadsföringsarbetet har processen om en för idrotten och besöksnäringen gemensam strategi för stora idrottsevenemang fortsatt. Under vintern har RF gjort ett internt arbete med detta, inkl en process med specialidrottsförbunden, och nu under våren ska säcken knytas ihop tillsammans med besöksnäringen för att det verkligen ska bli en gemensam strategi. En del i detta är det seminarium som RF och Svensk Turism bjuder in till i Almedalen 4 juli.

Konkurrensen om att få arrangera idrottsevenemang är hård och tankarna bakom samarbetet är att precis som svensk idrott alltid varit bäst på – att bygga ett vinnande lag. Den här gången för att kunna fortsätta få hem internationella idrottsevenemang.

-Tidigare kunde våra idrottsförbund med ganska jämn takt få arrangera VM och andra internationella tävlingar nästan av sig självt. Den tiden är förbi och det krävs ett helt annat långsiktigt arbete. Det går inte längre att satsa var och en för sig, varken som idrottsförbund eller som stad, region eller destination. För att få hem de stora evenemangen krävs gemensamma krafter och en gemensam strategi och den fortsatta gemensamma marknadsföringen kommer att vara starkt beroende av hur processen kring den nationella strategin fortlöper. Strategin är en viktig plattform för det som ska marknadsföras, säger Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism och Per-Erik Rönnestrand, Länsidrottschef, som båda deltar i Quebec.

Vad är SportAccord?

SportAccord Convention är den viktigaste mötesplatsen för idrottsevenemang i världen just nu.

• SportAccord Convention ägs av den internationella idrottsrörelsen.
  • Samlar över 1500 personer som representerar 500 organisationer med olika uppdrag kopplat till idrottsevenemang.
  • På plats finns de viktigaste beslutsfattarna i internationella specialidrottsförbund (som äger rättigheter till de allra flesta internationella idrottsevenemangen), personer direkt knutna till olika städer, arrangörsorter och kandidaturer för exempelvis kommande OS samt andra personer som arbetar med idrottsevenemang som exempelvis arenabolag och media.
  • SportAccord genomförs årligen någonstans i världen och arrangeras för tionde gången 2012 i Quebec City, Kanada.
  • Sverige deltog för första gången gemensamt i London 2011 med såväl monter som med egna arrangerade möten och seminarier.

Till årets convention åker från Jämtland Härjedalen Mats Forslund från JHT, Niklas Carlsson från Skidförbundet och Per-Erik Rönnestrand från JHIF och från RF:s styrelse finns bl a Björn Eriksson och Lena Engström med.

Du kan själv följa vad som händer på SportAccord Convention via sweetspotsweden.se

Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism 070-377 25 76
Per-Erik Rönnestrand Jämtland Härjedalens idrottsförbund 010-476 42 12
Niklas Carlsson Förbundsdirektör Skidförbundet 070-370 01 38

• idrottsevenemang
  • quebec
  • sportaccord convention
  • göteborg
  • malmö
  • sweet spot sweden

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76