Jättebarn och tecknat skall öka vinterturismen i Jämtland Härjedalen

Foto: Martin Söderqvist/Funäsfjällen/Jämtland Härjedalen Turism

Med vintern inom räckhåll startar arbetet med att lyfta Jämtland Härjedalens destinationer som attraktiva vinterresmål. Inom det exportprojekt som Jämtland Härjedalen Turism (JHT) driver satsar regionen främst på den finska och danska marknaden där kampanjer tillsammans med VisitSweden dragit igång inför vintern - genom tecknade bilder och jättebarn skall vinterturismen i regionen öka.

För att öka antalet besökare i Jämtland Härjedalen blickar JHT utanför Sveriges gränser och riktar sig mot ett antal internationella marknader där regionen lyfts som ett attraktivt resmål. Marknadsföringen i Finland bygger på ett otraditionellt koncept - genom tecknade bilder där destinationen med fallhöjd och utbud tydligt framställs skall gästen enkelt kunna välja resmål. Jämtland Härjedalen kommer att synas på spårvagnar i Helsingfors, på bussar i Helsingfors-Esbo-Vanda, Tammerfors och Åbo, i ett flertal stora tv-kanaler och på mässan Skiexpo i Helsingfors där Sverige i år står som värdland. För att poängtera hur viktiga barnfamiljerna är fokuserar konceptet i Danmark på våra små gäster som framställs som jättar som tagit över världen. Kampanjen drar igång med magasinet Mere Sverige som trycks i ca 450 000 expemplar och är en populär inspirationskälla hos danska familjer.

I marknadsföringen på den danska marknaden ingår ett flertal av Sveriges vinterdestinationer men Jämtland Härjedalen sticker ut hakan och står för den lite tuffare och mer avancerade skidåknigen för de som kräver högre fallhöjd och mer variantionsrik skidåkning. Även i Finland lyfts den alpinlika skidåkning som Jämtland Härjedalen erbjuder - på ett relativt nära avstånd når de finska gästerna med färja och bil destinationer som är starka konkurrenter till de finska.

- För att arbeta långsiktigt krävs det att vi har siktet inställt utanför Sveriges gränser och hittar nya gäster som kan öka antalet besökare i regionen. Jämtland Härjedalen har många starka vinterdetinationer som kan mäta sig med internationella konkurrenter - nu gäller det att visa att vi finns, säger Ewa Jerlinder, projektledare JHT.

För regionens vinterturism bearbetar JHT främst marknaderna Finland och Danmark i det exportprojekt som för närvarande drivs. I den finska kampanjen ingår destinationerna Lofsdalen, Vemdalen och Åre och i den danska Lofsdalen, Vemdalen och Funäsfjällen. Satsningarna genomförs i samarbete med VisitSweden som med sin marknadskunskap projektleder kampanjerna på de olika marknaderna via sina utlandskontor.

Exportprojektet "Marknadskommunikation och tillgänglighet för tillväxt inom exporterande turismnäring i Jämtlands län" skall stärka turismnäringens kunskaper och förståelse om den internationella marknaden och därmed skapa aktiviteter och handlingsverktyg för ökad export. Detta skall leda till att öka andelen utländska besökare till Jämtlands län, dess destinationer och företag, genom huvudaktiviteterna Omvärldsbevakning/analys/F&U, Marknadsaktiviteter, Produktutveckling, Samordnad reservationsfunktion via web samt Metodutveckling/samverkan. Projektet pågår under perioden 2010-2013 och beräknas omsätta ca 20 mkr.

• vemdalen
  • lofsdalen
  • funäsfjällen
  • visitsweden
  • skidåkning
  • kampanjer
  • satsningar
  • internationella gäster
  • besökare
  • åre

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.