Jamtli, Storsjöcupen och Åre/Duved vinnare på 10-i-topplistorna för Jämtland Härjedalen 2009

Sammanställningarna för hur det gick för turismen i Jämtland Härjedalen 2009 är nu klar. Jamtli blev 2009 års vinnare bland attraktionerna med 206 608 besökare. Vinnarfaktorerna enligt Jamtli är ett ökat antal skolbesök, gynnsamt sommarväder och valutakurs, ökad synlighet genom den nätbaserade bildbanken, besökssuccé med utställningen ”Världens bästa konst” samt att julmarknaden arrangerades i samband med världscuptävlingarna i skidskytte. På andra plats finns det nyrenoverade Storsjöbadet i Östersund med 200 000 besökare. Som trea återfinns Frösö Zoo med 144 648 besökare. Anmärkningsvärt är då att Frösö Zoo endast har öppet två månader om året.

Bland evenemangen var det de Östersundsbaserade evenemangen som hade flest besökare. Den veckolånga fotbollsturneringen, Storsjöcupen, med 70 760 besökare ökade rejält. Tvåa blev Storsjöyran med 54 100 besökare och trea blev Gregoriemarknaden med 53 500 besökare.

Åre/Duved hade överlägset flest skiddagar med nära dubbelt så många skiddagar, 1 088 000, som  tvåan Vemdalen/Klövsjö, 548 000. Tredje största blev Tänndalen med 171 000 skiddagar.

– 2009 har haft en positiv utveckling gällande besökare på många evenemang, besöksmål och skidanläggningar. Besökarna har ökat rejält och förhoppningsvis fortsätter den positiva trenden även 2010. Redan nu ser bokningsläget bra ut för våra vinterdestinationer. Ökningen har dels att göra med den ekonomiska lågkonjunkturen då svenskar i större utsträckning semestrat i Sverige samt en ökning bland de utländska gästerna, men även med att själva turistprodukten och våra resmål utvecklas hela tiden, säger Mats Forslund, Jämtland Härjedalen Turism.

10-i-topp attraktioner i Jämtland Härjedalen (antal bes.)

Jamtli, Östersund 206 608

Storsjöbadet, Östersund 200 000

Frösö Zoo 144 648

Wikners i Persåsen 58 500