Konferens om infrastruktur och tillgänglighet i Åre 31 okt - 1 nov

SJ3000 Foto: SJ AB

Regionförbundet Jämtlands län, Länstrafiken och Jämtland Härjedalen Turism genomför gemensamt en konferens 31 oktober – 1 november där målsättningen är att lyfta frågorna om infrastruktur och tillgänglighet på ett framtidsinriktat sätt, att tydliggöra behoven av insatser för en fortsatt positiv utveckling och att gemensamt diskutera hur behoven ska kunna tillgodoses. Hur tillgängligheten kan öka samtidigt som de nationella och de regionala miljömålen ska kunna uppnås ska också vägas in.

Länets näringsliv är inom de flesta branscher mycket beroende av en väl fungerande infrastruktur med bra trafiklösningar. Skogsnäringen, jordbruket och besöknäringen kan nämnas som exempel. Besöksnäringens stora betydelse i regionen ställer extra krav på frågan och i regionens strategi för besöksnäringen är ökad tillgänglighet ett av de viktiga recepten för att nå besöksnäringens vision och mål för år 2020.

- Goda kommunikationer och bra tillgänglighet är en mycket viktig del i allt utvecklingsarbete och inte minst i en region som Jämtland Härjedalen med dess geografiska läge med långa avstånd till de stora marknaderna oavsett bransch. Talarlistan är klar och vi är mycket glada över att kunna bjuda på en rad intressanta namn, säger Robert Uitto, regionråd och en av värdarna för konferensen.

Talarlista

• Infrastrukturminister Chatarina Elmsäter Svärd och stf generaldirektör Lena Erixon Trafikverket talar om politikens och samhällets roll.
  • Magnus Nilsson ordf Svensk Turism, Torgny Svensson SkiStar, Jim Salvin Norske Skog och Gabriel Duveskog JP Vind lyfter fram näringslivets perspektiv.
  • Gunter Pitscheider Val Gardena ger oss en internationell utblick.
  • Olle Sundin Swedavia pratar om flygets möjligheter.
  • Jan Forsberg VD SJ, Otto Nilsson VD Inlandsbanan och Charlotte Wäreborn Schultz VD Svensk kollektivtrafik är alla företrädare för leverantörer av transporter och talar utifrån det.
  • Regionrådet Robert Uitto och kommunalrådet Eva Hellstrand inleder konferensen och moderator är Mats Svensson Åre.

I samband med konferensen visar SJ upp det nya snabbtåget SJ3000.

Konferensen genomförs på Holiday Club i Åre och startar med lunch måndag 31 oktober kl 11:30 och avslutas med lunch tisdag 1 november. Programmet bifogas. Regionens strategi för besöksnäringen finns på www.jamtland.se/strategi

Välkommen!

Robert Uitto, Ordförande Regionförbundet Jämtland Län

Thomas Hägg, Orförande Länstrafiken Jämtlands Län