Magiskt månsken – istället för sol

Även väderoptimister har haft det ganska tungt den senaste tiden, sällan eller aldrig har vi upplevt en så novembergrå månad! Hade det inte varit för alla fina skridskoisar hade vi nog bara stannat inne och kurat. Men även om solen går lågt och inte vänder förrän dagarna innan jul skönjer vi redan nu ljusare tider, för när solen går ned ersätts den nu med en annan mäktig strålkastare, nämligen månen. Några kvällar och nätter varje vintermånad ges möjligheten att leka utomhus utan extra ljuskälla och det är i december som effekten av fullmånen är som störst. Ljuset är svårbeskrivet men kan upplevas behagligt, kallt och magiskt på samma gång.

Onsdagen den andra december är det fullmåne, innan dess går månen upp tidigt på eftermiddagen för att sedan gå upp senare och senare varje kväll. Av naturliga skäl upplevs ljuset bäst en bit ifrån civilisationen så om du vill bli riktigt måntagen gäller det att söka sig till öppna ytor såsom hyggen, myrar, frusna vatten eller kalfjäll.

Skidor. Även om stora delar av länet fortfarande har lite eller ingen snö så finns det massor av den vita varan i västra Härjedalen. Kolla in www.tillfjalls.se och åk sedan dit! Tur- eller längdskidor spelar ingen roll men att testa skidåkning i månens sken är något väldigt speciellt. Ramundberget är känt som en av länets snösäkraste platser och där går det snabbt att ta sig bort från civilisationens störande ljus. www.ramundberget.se.

Skridskor. Det härligaste du kan göra en sen kväll i månsken är att åka långfärdsskridskor på fina, gärna stabila, isar. För att vara på den säkra sidan bör du reka isen på dagen så undviker du förhoppningsvis blöta och kalla överraskningar under kvällsåket. Beroende på hur vädret utvecklar sig är det svårt att tipsa om isar men om det blir några kalla nätter kan exempelvis Mellansjön på Svartsjöarna vara ett bra tillhåll nära Östersund. Förhoppningsvis hittar du information om olika isar på www.gather.to under "Iskontakten". Hitta: Från Östersund kör du över Vallsundsbron och tar vänster mot Marieby. Cirka 250 meter innan kyrkan svänger du höger mellan två röda telekurer. Följ sedan skogsbilvägen i drygt 6 km till en stor vändplan/parkeringsplats. Därifrån går en stig fram till Svartsjöstugan vid Mellansjöns strand.

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20

anna.jonsson@jht.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank

• aktiviteter