Matupplevelser från Jämtland Härjedalen på nya ICA Kvantum i Östersund

Foto: sandralee.se

Idag, onsdag den 13 november, invigs nya ICA Kvantum i Östersund. Utöver de lokala råvaror som går att köpa i butiken kommer matupplevelser i form av aktiviteter och besök hos producenter i Jämtland Härjedalen att ges utrymme. Magasinet Gastronomy Jämtland Härjedalen kommer att distribueras i butiken och det finns storformatsbilder uppsatta som skapar stämning och inspiration. Profileringen sker i samarbete med Jämtland Härjedalen Turism.

- Vårt motto är "Älska lokalt" och att kunna krydda det extra med upplevelser runt maten känns fantastiskt roligt, säger Johan Svensson, ICA Kvantum Östersund.

Efter nyår kommer även fokus att sättas på enskilda matupplevelser i Jämtland Härjedalen genom ett koncept som kallas Månadens Matupplevelse som presenteras i butiken. Här får kunderna ta del av spännande upplevelser som finns i regionen som t ex Hemma Hos i Östersund, eller Matvandring på Rönngården. Vid några utvalda tillfällen finns även möjlighet att träffa producenter och aktivitetsföretag för att lära sig mer om deras verksamheter och besök som kan göras hos dem.

- Johan har sedan länge varit en välgörare i att lyfta de lokala produkterna i Jämtland Härjedalen och vi ser fram emot att fler får chansen att upptäcka de guldkorn som väntar på att besökas och upplevas, säger Mårten Wikner, projektledare på Jämtland Härjedalen Turism.

• lokala råvaror
  • producenter
  • matupplevelser
  • gastronomy
  • östersund
  • kvantum
  • ica

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.