Mer än Bacon och "Colabokser"

Foto: Marcus Möller/Jämtland Härjedalen Turism

Bacon och "Colabokser" må vara själ nog för norrmännen att besöka Jämtland Härjedalen. Men med så mycket mer att erbjuda besöker Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Åre, Östersund, Funäsfjällen och Storjsöbygden i helgen den 15-16 juni grannarna i Tröndelag för att visa upp regionen och alla de aktiviteter som kan avnjutas i "Öst-Tröndelag" i sommar.

Våra grannar Trönderna tar sig gärna över gränsen till "Öst-Tröndelag" som Jämtland Härjedalen kallas, för att inhandla diverse matvaror men även för att uppleva det stora utbud av aktiviteter som finns i regionen. I över tio år har JHT tillsammans med destinationer i regionen gjort ett årligt besök inför sommaren i Trondheim för att inspirera Trönderna och locka dem till besök i Jämtland Härjedalen - en populär kampanj som gör att många gör handling av tanke och tar beslut om en sommarresa. Kampanjen möjliggör också ett ökat antal gästnätter då Trönderna upptäcker fler spännande aktiviteter som gör det värt att spendera fler nätter på semestern i Jämtland Härjedalen.

- Vi vill få Trönderna att upptäcka att vi har aktiviteter som täcker en hel veckas semester och inte bara en weekend med besök på Storsjöbadet eller Frösö Zoo som är två av de populäraste anläggningarna. Trönderna står redan för vårt största utländska besökarantal, det gäller bara att få dem att stanna lite längre, säger Joakim Kihlberg på Östersund Turist & Kongress.

I år är det destinationerna Åre, Östersund, Funäsfjällen och Storsjöbygden som är med i kampanjen i Trondheim och de hoppas alla få besök av fler norrmän under sommaren. Tillsammans lyfter regionen sommarens evenemang, loppisar, auktioner och shopping samt barnaktiviteter som passar familjerna som t ex Jamtli, Teknikland, Storsjöbadet, Arvemuseet, cykling i Åre och Hoverbergsgrottan. Givetvis följer även barnens favorit, Storsjöodjurets son Birger, med på resan och bjuder på bus och godis för barnen.

• storsjöbygden
  • östersund
  • funäsfjällen
  • aktiviteter
  • tröndelag
  • trondheim
  • åre

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.