Ny cykeltur runt Storsjön ska locka fler semestrande cyklister till länet

Fler och fler upptäcker glädjen och friheten med att cykla på sin semester. Ett miljövänligt alternativ som också stärker kropp och själ. Det är ett utmärkt sätt att i ett något långsammare tempo ta del av natur och kulturupplevelser under semestern.

Jämtland Härjedalen Turism har inom Turism 2020, delprojektet Hike & Bike. Projektet syftar  till att skapa bättre möjligheter för cykling och vandring i länet. För att produktutveckla ytterligare har JHT i sommar anställt två personer som ska arbeta med att skapa cykel och vandringsleder i Bräcke, Krokom, Berg och Ragundakommuner. Sara Jönsson och Tobias Lundberg, som nyligen avslutat sina c-uppsatser på turismvetenskapliga programmet på Mittuniversitetet, kommer under sex veckor i sommar undersöka förutsättningarna för cykling och vandring i de fyra kommunerna samt skapa säljbara produkter.

En del av satsningen är att förbereda en flerdagars cykeltur runt Storsjön.
– Runt Storsjön finns det fantastiska möjligheter att ta del av Storsjöbygdens pärlor bland annat i form av underbara vyer över Storsjön, historiska platser och spännande museum. En bra cykeltur kan skapa en reseanledning för inresande turister i länet men detta kräver god paketering med boende, mat och behovsanpassade aktiviteter. En förhoppning är också att cykelturen ska kunna figurera som ett flaggskepp för cyklingen i Storsjöbygden, där även Storsjöodjuret kommer att spela en stor roll, säger Tobias Lundberg JHT.

– Syftet med cykelturen är att skapa en stark reseanledning för turister så att de väljer att förlägga sin cykelsemester i länet. I och med att vi får chansen att anställa två duktiga studenter kan vi både nyttja deras kunskaper, ge dem relevant arbetslivserfaranhet samt utveckla områden i länet som idag inte hunnit med att utveckla dessa cykel och vandringsprodukter, säger Ingrid Hedlund, projektledare Hike&Bike, JHT.

Ingrid Hedlund, Jämtland Härjedalen Turism 070-678 3264 ingrid.hedlund@jht,se

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20 anna.jonsson@jht.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank

Jämtland Härjedalen Turism