Östersunds nya torg invigs

Nu står Östersunds kommuns nya torg klart. Med sin utformning och valet av material, gul dolomit och Offerdalsskiffer, är torget unikt. Budgeten för torget är 39 miljoner kronor och bygget har pågått i 14 månader. Arkitekten bakom verket heter Vesa Honkonen och han är numera också professor i möbeldesign på Konstfack i Stockholm.

Östersund har också fått en naturlig arena i och med det nya torget. Torgets nivåskillnader skapar bra publikplatser vid exempelvis konserter. När Storsjöyran inleddes i somras togs byggstaketen tillfälligt bort. Trots att torget inte var helt färdigt fick det torget fantastiska omdömen, bland annat menade arrangören Storsjöyran AB att Östersund nu har Sveriges vackraste festivalarena.

Nu på fredag 23 oktober invigs Stortorget och i samband med detta sker många aktiviteter kring och på torget. Själva invigningsceremonin är 19.15. Butikerna håller extra öppet till 19.00 och det blir underhållning i form av dans, musik och lek för barnen. Dessutom intas torget av två matmarknader, en med lokala producenter och en internationell. Östersunds kommun samt City Östersund står för programmet.

För mer information:
Malin Andersson Junkka, pressinformatör Östersunds kommun