Resa till Norge ska locka fler Norrmän till oss

Trönderna är eftertraktade sommarbesökare för turismnäringen i Jämtland Härjedalen. Den 11-12 juni åker turismnäringen i Jämtland Härjedalen på sin årliga Norgeturné. Fredagen den 11 juni kommer Östersunds turistbyrå och Jämtland Härjedalen Turism, JHT till Stjördal centrum. Lördagen den 12 juni får Trondheimsborna träffa Östersund, Åre, Funäsdalen, Ragunda, Bräcke, Krokom, Strömsund och Jämtland Härjedalen Turism. Gänget tar med Jämtland till fem tält på Nordre gata i centrala Trondheim och bjuder grannarna på smakprov på vad de kan se och göra under sin semestern.

Med på resan finns barnens favorit Birger, Storsjöodjurets barn. Birger har de senaste åren varit med på resan till Trondheim och har varit ett populärt inslag bland besökande barn och vuxna. Att krama om Birger eller ta en dans med honom i solskenet har blivit en återkommande aktivitet. Under dagen kommer man även att kunna hitta fina erbjudanden från Jämtland Härjedalen, hämta information och delta i olika aktiviteter.

-Trönderna är vår viktigaste utlandsmarknad. De är trogna återbesökare, reser i stora sällskap

och spenderar mycket pengar vid sina besök. Denna sommartradition är oerhört viktig för oss, då vi får en personlig kontakt med trönderna. Det blir en arena för samtal med de som är intresserad av att komma till oss, och förhoppningsvis kan ve ge den kunskap som gör att de senare kommer till oss, säger Anna Jonsson, JHT.

På plats i Norge: Tobias Lundberg, Jämtland Härjedalen Turism 070-641 07 50 tobias.lundberg@jht.se

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20 anna.jonsson@jht.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank

• turismnäring