Smakupplevelser och matturism i Jämtland Härjedalen

Regeringen har som bekant beslutat att satsa 160 mkr under fyra år på att utveckla mat- och turismföretagandet i landet och att skapa fler kulinariska upplevelser och fler jobb. Inte minst genom det utvecklingsarbete som Jämtland Härjedalens livsmedelsproducenter med stöd av Eldrimner bedrivit under många år ligger vår region mycket bra till när det gäller den viktigaste förutsättningen för att locka besökare då den lokala livsmedelsproduktionen håller en mycket hög kvalitet vilket alltfler upptäcker och lockas av. Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete för att lyfta fram vårt mathantverk så att det blir ännu mer tillgängligt och attraktivt för våra besökare och en given målsättning är naturligtvis att vi i Jämtland Härjedalen ska kunna ta del av de resurser som regeringen nu avsätter.

I samarbete mellan Jämtland Härjedalen Turism, JHT, och ett antal av våra främsta livsmedelsproducenter, Fia Gulliksson, Gert Andersson Raftsjöhöjdens gårdsmejeri, Linda Forss Fjällbete, Peter Mosten Sav samt Ragunda chokladfabrik, pågår ett utvecklingsarbete med målet att företagen förutom att vara drivna livsmedelsproducenter också ska bli drivna turismföretagare.

Produktutveckling och paketering, prissättning, tillgänglighet på web och värdskap är frågor som måste fungera som turismföretagare och som de fem företagen är med och hittar en modell för att utveckla. I arbetet ingår även att de fem företagen som piloter tar fram och testar två färdiga och bokningsbara
turismprodukter vardera. Produkterna kommer att finnas bokningsbara på www.jamtland.se och blir genom det tillgängliga för alla som har tillgång till en dator, inkl personal på våra turistbyråer. Parallellt med detta utarbetas också andra sätt för att marknadsföra våra smakupplevelser. Bl a kommer Jämtland
Härjedalen Turism att finnas med under Smaklustmässan i Stockholm i augusti.

-Den metod som utarbetas med hjälp av de fem pilotföretagen kommer med start i höst att erbjudas fler livsmedelsföretagare som vill utveckla sin turismdel. Det känns väldigt bra att vi genom det här samarbetet ännu mer kan lyfta fram våra duktiga företagare, säger Gert Andersson Raftsjöhöjden och ordförande i Slow Food Jämtland.

-Samtidigt som det här utvecklingsarbetet pågår märker vi hela tiden ett ökat intresse för våra smakupplevelser och ett exempel på det är att researrangören Goslowtravel nu förutom att sälja matresor till Toscana, Piemonte och Provence även erbjuder matresor till Jämtland vilket är fantastiskt kul, säger
Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism.

I våras genomförde vi på JHT i samarbete med Goslowtravel också en studieresa till Piemonte för att få inspiration på plats i Italien. Med på resan var ca 15 personer som redan jobbar med eller som vill utveckla sitt arbete med matturism i länet ännu mer.

Gert Andersson, ordförande Slow Food Jämtland, gert@rocketmail.com 070-5659556
Bodil Cornell, verksamhetsledare Eldrimner, bodil@eldrimner.com 070-3451865
Tor Norrman, ordförande föreningen Matkult, 070-5927474
Mats Forslund VD Jämtland Härjedalen Turism, mats.forslund@jht.se 070-3772576
Manne Mosten, konsult för Jämtland Härjedalen Turism 070-6778432

Jämtland Härjedalen Turism
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening bildades 1995 och är den drivande, professionella och affärsmässiga plattformen för
samverkan i utvecklingen av Jämtlands läns turism. Föreningen verkar som projektorganisation (2008-2010 Turism 2020) för
länsgemensamma åtgärder och företräder länets turismbransch i nationella och internationella sammanhang. JHT:s mål är att genom
ökad tillströmning stärka länets turistföretag inom alla sektorer, öka antalet arbetstillfällen, affärsmannaskapet bland länets
turistföretagare samt stärka det turistiska nätverket i länet. Mer information om Jämtland Härjedalen finns på www.jamtland.se .

• aktiviteter
  • destinationsutveckling