Sveriges ambassadör inviger direktflyg till Åre Östersund Airport i London

I december lyfter det första easyJet-planet från London till Åre Östersund Airport. Torsdag den 27 oktober arrangerar därav Sveriges ambassad i London tillsammans med Jämtland Härjedalen Turism och Visit Sweden ett mingel på svenska residenset i London. Under evenemanget tar Neil Slaven från easyJet och Karin Gydemo Grahnlöf från Jämtland Härjedalen Turism i hand på partnerskapet och den nya direktflighten invigs av den svenska ambassadören Torbjörn Sohlström som klipper bandet med skidor från Åre Skidfabrik.

På plats för att nätverka med den brittiska resebranschen finns Region Jämtland Härjedalen samt destinationsbolag och företag från Jämtland Härjedalen representerade.

Intresset inför mottagningen på residenset har varit stort och vi är mycket nöjda med gästlistan. Vi har fått en unik chans att visa upp det som gör oss speciella – naturen och kulturen, bredden av aktiviteter, det lokala mathantverket och utbudet av både skidområden och tillhörande produkter av hög kvalitet. Ett viktigt tillfälle att ta till vara på för att våra företagare ska kunna fortsätta utveckla turismen som den basnäring den är, säger Linda Wasell, Jämtland Härjedalen Turism.

Temat för kvällen är “Ski like a Swede” med den svenska livsstilen i fokus. Relationen till natur, fjäll och vinter, svensk mat, skidåkning och andra utomhusaktiviteter blir tydlig i inramningen av lanseringsminglet. Med råvaror från Jämtland Härjedalen och inspiration från sina jämtländska rötter står Niklas Ekstedt för kvällens gastronomiska upplevelser. Värdarna är klädda i högkvalitativa outdoorplagg från Stellar Equipment, Elevenate, Skhoop, Eivy och Spektrum. Kulissen kopplar an till fjällmiljö och har lokala inslag i form av Hillebergtält, Extremskidor, Trangiakök och ryggsäckar från Klättermusen. Varumärken som alla vuxit fram i Jämtland Härjedalen.

Ett brett partnerskap ligger till grund för implementeringen av easyJets flyglinje till Åre Östersund Airport där Jämtland Härjedalen Turism, Swedavia, SkiStar, Region Jämtland Härjedalen och Visit Sweden tillsammans varit delaktiga i att skapa förutsättningarna.

• easyjet
  • visit sweden

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Linda Wasell

Project Manager +46(0)70-674 74 74