Sveriges bästa cykling

I Jämtland och Härjedalen räknar man inte med sommar förrän efter midsommar. Men även fast det inte är sommarvärme går det utmärkt att prova på cykling så fort snön försvunnit.

Ofta har cykelbehovet hos lokalinvånarna dämts upp under den härliga och långdragna vårvintern, för så snart man kan cykla, syns cyklister överallt.Vare sig det handlar om avskottade cykelstigar eller landsvägscykling kring Storsjön.

1. Downhill i Åre. I slutet av april öppnar det första av Åre Bike Park, men vid midsommar brukar man öppna på riktigt för säsongen och efter det väntar drygt tre månader av härlig utförscykling. Åres cykelsatsning växer för varje år och roligare och roligare blir det. Om du aldrig cyklat utför kan det kännas omständligt och nervöst att testa första gången men har du väl kommit över tröskeln finns det stor risk att du fastnar för downhillcykling. Gillar du utförsåkning på vintern är det verkligen idé att prova denna sommarvariant och precis som med skidåkningen kan du börja i gröna och blå "backar". Gå in och kolla på www.arebikepark.com. På hemsidan ser du också var du kan hyra cykel och skyddsutrustning.

2. Crosscountry runt Funäsdalen. Även i Funäsdalen finns downhillcykling men det som framförallt gör att du bör söka dig till västra Härjedalen med din mountainbike är all fin crosscountrycykling som finns där. Destination Funäsdalen, som består av Funäsdalen by och alla grannbyar/skidorter, har i ett par års tid satsat stenhårt på att år 2010 vara Sveriges mest kompletta mountainbikeområde. Det finns massor med roliga stigar att cykla på. Läs mer på www.funasdalen.com. På Topsport i Funäsdalen by kan du hyra cykel och få mer information om all cykling i området, 0684- 214 35.

3. Landsväg till Bydalen. Du behöver inte cykla brant utför eller på trixiga stigar för att uppleva cykelglädje. På den fint asfalterade vägen mellan Hallen och Bydalen cyklar du från Storsjöbygden rakt in i fjällvärlden. Stora delar av vägen följer Dammåns dalgång och den strömmande ån är vacker att titta på och fin att ta en fika vid eller ett dopp i. När du tagit dig hela vägen upp till Bydalen har du en lång och skön utförsbacke framför dig. På denna väg kan du förstås använda vilken cykel som helst men störst njutning får du på en racercykel eller en annan lätt cykel med många växlar.

4. Sommarens cykelhändelse 2010 i Sverige är den nya cykeltävlingen Tour of Jamtland som består av ett 3-dagars internationellt etapplopp och ett motionslopp mellan Trondheim och Åre. Tävlingen som körs  första veckan i augusti 2010 innefattar, prolog, två linjelopp och ett bergstempo. Tävlingen rör sig mellan de tre orterna Östersund, Åre och Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i Nordiska cykelsammanhang. Motionsloppet Gran Fondo startar i Trondheim vid atlantkusten och tar deltagarna upp över kalfjäll och genom sju växtzoner innan det går i mål i Åre. Läs mer på www.tourofjamtland.se

För mer information kontakta Anna Jonsson, Jämtland Härjedalen Turism anna.jonsson@jht.se 0768-467020

• åre
  • aktiviteter