Tidig vinter & nya upplevelser i fjällvärlden

Vintern kom tidigt till Jämtland Härjedalen i år – liftar och längdspår har varit öppna sedan i mitten av november. Den tidiga snön välkomnas såklart med öppen famn av alla vinterentusiaster – inte minst av resenärerna på easyJets nya flyglinje mellan London Gatwick och Åre Östersund Airport. easyJet kommer att trafikera linjen söndagar hela vintern och fler britter än någonsin väntas därigenom få uppleva Jämtland Härjedalens fantastiska äventyr med efterföljande stugmys framför en sprakande brasa. Självklart bjuder resmålen på en hel del spännande nyheter även denna vinter.

I Åre blir det förutom utförsåkning även norrskensspaningar, isskulptering, bröllop i snöigloo och en hel del yoga och mindfullness i vinter. På Holiday Club har det under hösten skett renovering och tillbyggnad av bland annat ett nytt gym. De inleder vintern med att lansera sitt nya koncept Active Inclusive, med fokus på den aktiva familjen.

Vemdalen underlättar för våra brittiska vänner och har under vintern premiär för en bekväm flygtransfer mellan Åre Östersund Airport och Vemdalen. Transfern är anpassad efter easyJets ankomster och avgångar. Nytt för i år är även samelandet Lopme Laante som öppnar i Björnrike strax innan jul. Här får besökaren möjlighet att följa med på äventyr i Sapmi, möta renen, lära sig kasta lasso och ta del av samernas kultur och relation till naturen.

För besökarna i Funäsfjällen blir det i vinter bekvämare att ta sig till toppen av fjället i Tänndalen. Den nybyggda sexstolsliften ska ta skidåkarna till dalstationens topp på under tre minuter. Till i år har det även skett en utveckling av parken och barnområdet i Hamra.

För barnfamiljer bjuder Ramundberget på den perfekta julklappen. I Fjällgårdens källare öppnas lagom till jul en lekvärld med inspiration hämtad från fjället. Det blir bland annat en pistmaskin med rutschkana samt sköna sällskapsytor för de lite äldre. Även värmestugan i barnområdet får sig ett lyft och förutom café blir det även lek- och viloytor i stugan.

I Lofsdalen har Orsholms Brygghus slagit upp portarna och gett Lofsdalen sitt egna lokala öl. Café Gamla Skolan har öppnat i turistbyråns gamla lokaler och till vintern öppnas även en ny butik i samma lokaler. Under sommaren har Elljusspåret fått ett lyft med bland annat dränering och ny belysning vilket innebär ännu bättre längdåkning i området.

Frostviken bjuder i vanlig ordning på goda möjligheter till isfiske, längdskidåkning samt cirka 100 mil fina skoterleder. Skidområdet i Blåsjön håller öppet backarna alla helger från vecka 6 fram till påsk (alla dagar under sportlovsveckorna, 8-10, samt under påskloven). Det finns även möjlighet att hyra hela anläggningen för den som vill åka skidor lite mer privat.

http://www.frostviksfjallen.se / http://www.blasjon.se

En fartfylld upplevelse som väcker barnasinnet till liv erbjuds i Ragundadalen. Här finns preparerade backar att åka slang i och slingrande snö- och isbanor för fyrhjulskörning.

I Gällö invigs under nästa år Sveriges längsta längdskidtunnel. Byggd i ett gammalt bergrum kommer den möjliggöra för motionsåkare att vässa sig inför vasaloppet året runt samt tillhandahålla testbanor för både skidskyttar och andra skidåkare som vill testa olika valla och skidor på ett kontrollerat sätt.

http://www.bracke.se/foretagandeochutveckling/utvecklingochprojekt/midswedenskipark.4.73773db514ee2ab085aa0d0.html http://www.midswedenskipark.se

Östersund står i vintervärd för de Nordiska Ungdomsspelen, en två dagars tävling i fyra skidgrenar (längdskidor, skidskytte, skidorientering och alpint) och roliga aktiviteter i anslutning. Även i curling blir det ett stort ungdomsevenemang när de anordnar junior VM 3-10 januari. Värt att fira är att Östersunds största spa på 1200 kvadratmeter, Frösö Park hotell och spa, fyller ett år. Med fokus på de lokala hälsotraditionerna och det jämtländska klimatet fortsätter de att utveckla sitt spa med nya spaattraktioner och behandlingar.

• winter fun
  • skiing

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Linda Wasell

Project Manager +46(0)70-674 74 74