Tio kvalitets- och hållbarhetssäkrade turismföretag i Jämtland Härjdalen

Foto: Inlandsbanan Turism

Under sommaren har experter på kvalitet och hållbarhet genomfört hemliga besök och rådgivningar hos tio företag i Jämtland Härjedalen. Företagen ingår i det nationella projektet Hållbar besöksnäring och har varit först ut med att testas i vad som kommer att bli ett integrerat kvalitets- och hållbarhetssystem. Förhoppningen är att systemet ska bli gångbart för hela den svenska besöksnäringen.

I juli tillbringade skotska Kim Ross två veckor i regionen då hon som hemlig gäst reste runt och besökte tio företag. Kim, som arbetar som kvalitetssäkringskonsult för Visit Scotland, undersökte hela turismprodukten, från informations- och bokningstillfället till själva upplevelsen. Företagen fick bekräftelse på de områden som fungerar bra men även tips och förslag på hur de kan bli ännu bättre. Hållbarhetsexperten Stuart Brain från Green Tourism Business Scheme i Skottland var den som genomförde hållbarhetstestet och han gav företagen många nya uppslag på hur man kan spara pengar och förbättra sin verksamhet. Företagens hållbarhetsarbetet utvärderades utifrån nästa hundra olika delar där allt från sopor, säkerhet, tillgänglighet, hälsa och energi undersöktes.

De tio företagen ingår i det nationella projektet Hållbar besöksnäring och har varit först ut med att testas i vad som kommer att bli ett integrerat kvalitets- och hållbarhetssystem. Planen är att systemet ska komma att omfatta hela Sverige och fungera för hela besöksnäringen. Initialt utvecklas det för boende, sevärdheter och aktiviteter. I utvecklingsskedet deltar fyra regioner av vilka Jämtland Härjedalen är en.

- Eftersom systemet ger en spegelbild av företaget som gästen ser det så går det också att motivera förändringar, både till anställda och ägare. Samtidigt får företagen bekräftelse på att de är på rätt väg. De små förändringarna kommer att göra stor skillnad och ge nöjdare gäster som berättar för andra om sina upplevelser och kommer tillbaka för att uppleva mera, säger Petter Eurenius, projektansvarig i Härjedalen.

Inlandsbanan var ett av företagen som fick besök av rådgivarna i sommar och som nu ingår i systemet.

- Genom att vi har börjat arbeta i systemet och därigenom kommer fortsätta förbättra oss ser vi oss kunna leverera bättre upplevelser för varje år. På så sätt kan vi ständigt överträffa våra gästers förväntningar och ge dem anledning att återvända, säger Anna Frykman, Marknadsansvarig på Inlandsbanan Turism.

Övriga företag som testats under sommaren är Stugbyarna Fjällbyn, Fjälltunet, Bjärvbyn, Sörmon, Kvarnbäcken i Ramundberget och Röstberget samt upplevelseföretagen Helags Adventures, Myskoxcentrum och Two Little Feet. Under 2013 kommer ytterligare 35-45 företag i Jämtland Härjedalen att medverka i systemet och besökas av rådgivarna.

Hållbar besöksnäring drivs av Västsvenska Turistrådet tillsammans med partnerregioner Jämtland Härjedalen, Västmanland/Sörmland och Småland. Huvudfinansiär för det nationella projektet är Tillväxtverket. Jämtland Härjedalens samarbete drivs av Jämtland Härjedalen Turim och finansieras av Regionförbundet och Landsbygdsprogrammet. Utvecklingen av systemet har pågått sedan 2009 och en nationell lansering är planerad till år 2015. Målsättningen är att skapa ett officiellt och oberoende system för kvalitets- och hållbarhetssäkring i syfte att stödja tillväxt och en hållbar utveckling inom svensk besöksnäring.

• kvalitetssäkring
  • nationellt system
  • svensk besöksnäring
  • hållbar besöksnäring
  • västsvenska turistrådet

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT ägs av och samverkar med länets destinationer och turistföretag, företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer mfl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för kommunerna och Regionförbundet.