Tour of Jamtland, Sveriges nya etapplopp

Sommarens cykelhändelse 2010 i Sverige är cykeltävlingen Tour of Jamtland som består av ett 3-dagars internationellt etapplopp och ett motionslopp mellan Trondheim och Åre.

Etapploppet Tour of Jamtland är en 3-dagars inter­nationell elittävling där kungen av Skanderna ska ko­ras. Tävlingen som körs första veckan i augusti 2010 innefattar, prolog, två linjelopp och ett bergstempo. Tävlingen rör sig mellan de tre orterna Östersund, Åre och Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i Nordiska cykelsammanhang.

Motionsloppet Gran Fondo startar i Trondheim vid atlantkusten och tar deltagarna upp över kalfjäll och genom sju växtzoner innan det går i mål i Åre.

- Cykelsporten är på stark frammarsch och det gäller att ta tillvara på de unika förutsättningar vi har i Jämtland och Tröndelag. Vi ser stora möjligheter att göra Tour of Jamtland till en årlig återkommande folkfest i hela regionen, säger Anders Bromée, marknadsansvarig för tävlingen.

Responsen från samarbetspartners, klubbar och förbund har hittills varit positiv. Förbundskaptenen för svenska cykellandslaget Glenn Magnusson säger till zport.se:

- Väldigt välkommet, svensk cykel kretsar mycket kring väst- och sydsverige. Vi behöver fler etapplopp och söker efter etapplopp i dignitet med Postgirot.

Under helgen 21-22 November kan du träffa oss på Svenska Cykeldagarna i Jönköping. Vår monter finns bredvid stora scenen. På Lördag kl 15:30 och Söndag 11:00 berättar vi mer om satsningen på ett internationellt etapplopp och Nordens vackraste motionslopp från scenen.

Mer information www.tourofjamtland.se

Tävlingsledare: Mattias Swelander tel: 070 322 90 90 e-post: mattias.swelander@gmail.com

Marknadsansvarig: Anders Bromee tel: 070 182 62 04 e-post: anders@bromee.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank