Turismbranschen satsar internationellt för att stärka en redan stark näring

Turism är Jämtlands läns basnäring och omsätter 3,5 miljarder kronor per år. Av det kommer 500 mkr från våra internationella gäster, huvudsakligen norska. I december presenterade Visit Sweden i ett pressmeddelande att utländska turister spenderar mer i Sverige än svenskar spenderar utomlands. En historisk milstolpe som också pekar på att den inresande turisten är viktig för den svenska ekonomin. Genom att öka antal internationella besökare i länet kan vi utveckla turismnäringen ytterligare och i slutändan tjäna pengar.

Under onsdagen fick Jämtland Härjedalen Turism, JHT besked om att deras projektansökan ”Marknadskommunikation och tillgänglighet för tillväxt inom exporterande turismnäring i Jämtlands län” beviljats. Jämtland Härjedalen Turism kommer därför tillsammans med länets destinationer i tre år fokusera ännu mer för att locka internationella gäster till Jämtland Härjedalen.

Projektet kommer att stimulera samverkan mellan turismföretag för ökad export och ökade internationella marknadsandelar, arbeta med utbildning av regionala företag vad gäller nya marknader och dess kulturer och språk, genomföra exportfrämjande aktiviteter såsom marknadskampanjer, deltagande på mässor, press/turoperatörsresor samt partnerskapsarbete mellan turismnäring, kommunikationsaktörer (ex flyg, tåg) och turoperatörer. Även insatser inom produktutveckling och ökad bokningsbarhet kommer att genomföras.

Med stöd i länets kommunikationsplattform som hakar in i Sverigebilden kommer sedan länet marknadsföras på den internationella marknaden.

– Vi är oerhört glada för denna extra resurs i arbetet för att locka fler internationella gäster. Turismnäringen är viktig i vårt län och att locka fler besökare är viktigt för framtiden, säger Mats Forslund vd JHT.

I projektet samarbetar länets destinationer med JHT och andra samabetspartners mot utländska besökare främst på den europeiska marknaden i länder som Holland, Ryssland, Norge, Tyskland, Italien, England och Danmark. Inom dessa länder ska Visit Swedens utkategoriserade målgrupper Active Family och WHOPS prioriteras.

På torsdagen hålls det första mötet inom projektet för JHT och länets destinationer.

Mats Forslund, vd Jämtland Härjedalen Turim, 070-3772576, mats.forslund@jht.se

Karin Gydemo Grahnlöf, projektledare Jämtland Härjedalen Turism, 070-6053767, karin.g.grahnlof@jht.se

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20 anna.jonsson@jht.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank