”Turismens Dr Phil” till Östersund

I november kommer turismnäringen i Jämtland Härjedalen att få chansen att lyssna till "Turismens Dr Phil", Roger Brooks. Roger Brooks arbetar med destinationsutveckling och har tidigare arbetat med jättar som Whistler, Athen och York och anses vara en guru på destinationsutveckling och branding. För första gången kommer han nu till Jämtland Härjedalen och Sverige.

Delar av den Jämtländska turistnäringen fick chansen att träffa honom 2007, då han föreläste för en grupp som besökte Florida på en studieresa. Deltagarna ansåg denna föreläsning som mycket givande och Jämtland Härjedalen Turism har efter detta försökt boka in en kurs i länet. Nu äntligen har allt passat bra och den 12 november arrangeras en seminariedag på Clarion hotell Grand Östersund.

Roger Brooks kommer innan besöket i länet att studera tryckt material och webbsidor från hela Jämtland Härjedalen. På plats kommer han att göra så kallade "Mini-assessments" en dag i Östersund och en dag i Åre. Under seminariet ska han berätta om hur han ser på Jämtland Härjedalen och speciellt Åre-Östersund utifrån ett destinationsutvecklings- och branding-perspektiv.

Roger Brooks är en duktig talare som på ett pedagogiskt sätt kan visa olika tillvägagångssätt för att få en destination att sticka ut bland världens alla övriga!

Roger Brooks kommer även att tala på Guldgalan 11e nov under temat internationalisering (inte enbart ur ett turistiskt perspektiv).

Läs mer om Roger Brooks: www.destinationdevelopment.com

Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism 070-327 39 09, anne.adsten@jht.se

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20, anna.jonsson@jht.se

Bild på Roger Brooks finns hos kontaktpersonerna