Turismnäringen i Vemdalsområdet organiseras i ett destinationsbolag

Efter en gediget utförd förstudie, där bland annat 93 personer intervjuats, en gästenkät genomförts bland 4000 gäster och studier av andra framgångsrika exempel på destinationsbolag utförts, är nu förstudien för ett möjligt destinationsbolag i Vemdalsområdet klar. Andreas Edholm som utfört förstudien har under undersökningens gång jobbat hårt med att förankra frågan bland områdets företagare.

-Alla är mycket positiva till bildandet av ett destinationsbolag och det är roligt att de lokala företagen vill satsa på samarbetet. Man har en samstämmig syn på turismen i området och accepterar att paraplynamnet Vemdalen används. Detta kan leda till framtida framgångar för området, vare sig det handlar om ökade gästnätter, marknadsföring eller utvecklande av sommarsäsongen, säger Andreas Edholm.

I samband med undersökningen har även en gästundersökning utförts. Resultatet visar att 71% är mycket nöjd med sitt besök. En siffra som är mycket hög. 54% har varit i området 4 eller fler gånger och 79% anser det troligt att de kommer tillbaka även nästa år.

Onsdagen den 6 maj presenteras resultatet av förstudien på Storhogna Högfjällshotell och Spa. Välkommen dit 18.00-20.30.

Andreas Edholm, projektledare, Vemdalsprojektet, Jämtland Härjedalen Turism 070-209 02 31
andreas.edholm@jht.se

Anna Jonsson, informatör Jämtland Härjedalen Turism, 0768-46 70 20
anna.jonsson@jht.se