Turistföretagare i Jämtland & Härjedalen samarbetar med Exportrådet

Visit Sweden och Exportrådet samarbetar i hela landet för att hjälpa turistföretagare ta fram exportmogna produkter. Arbetssättet går under namnet ”Steps to export” och nu har turen kommit till Jämtland Härjedalens turismnäring.

En första grupp turistföretag genomgår nu "Steps to Export" där fokus ligger på den holländska marknaden. Genom att titta på efterfrågan från den holländska marknaden ska de jämtländska företagen kunna anpassa sina produkter. Målsättningen är att kunna erbjuda turisterna skräddarsydda produkter som är färdiga att köpa för holländarna.

-Det blir en intressant process att genomgå för företagen. Genom arbetet kommer de inte bara att lära sig mer om en annan marknad utan också att lära sig känna andra företagare i samma situation och detta kan leda till samverkan. Säger Marianne Tharaldsson på JHT.

I januari hoppas företagen tillsammans med JHT kunna åka ner och delta i ”Vakantije beurs” som är Hollands svar på TUR-mässan.

I höst hoppas JHT kunna genomföra ytterligare en grupp i Steps to export vilket även denna gång, sker inom den pågående länssatsningen Turism 2020.

Marianne Tharaldsson, Jämtland Härjedalen Turism
marianne.tharaldsson@jht.se 070-641 07 50

Anna Jonsson, informatör  Jämtland Härjedalen Turism
anna.jonsson@jht.se 076-846 70 20

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://bildbank.saltstorm.net

Fakta:
Läs mer om Visit Swedens marknadsprofiler för Holland på: http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____79239.aspx
Turism 2020 är ett EU-finansierat projekt som Jämtland Härjedalen Turism driver under perioden 2008-2010. Målet med projektet är att vidareutveckla en långsiktigt hållbar turismnäring. Satsningar pågår inom destinations- och produktutveckling, kommunikation, evenemang samt forskning & analys.

Jämtland Härjedalen Turism
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening bildades 1995 och är den drivande, professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av Jämtlands läns turism. Föreningen verkar som projektorganisation (2008-2010 Turism 2020) för länsgemensamma åtgärder och företräder länets turismbransch i nationella och internationella sammanhang. JHT:s mål är att genom ökad tillströmning stärka länets turistföretag inom alla sektorer, öka antalet arbetstillfällen, affärsmannaskapet bland länets turistföretagare samt stärka det turistiska nätverket i länet. www.jamtland.se

• marknadsbehov
  • produktutveckling