Ungdoms SM I längdskidåkning I Östersund

På uppdrag av Svenska Skidförbundet (SSF) arrangerar Östersunds SK Ungdoms SM i längdskidåkning torsdag 17 feb - söndag 20 feb 2011. Arrangemanget genomförs på Östersunds Skidstadion.

- Vi är väldigt glada över att återigen få chansen att genomföra ett SM i längdskidåkning här i Östersund och ser fram emot fyra spännande dagar där vi får se framtidens skidlöparstjärnor, säger Tommie Jirhed, Tävlingsledare för USM.

Tävlingarna har 208 st. anmälda i åldrarna 15 och 16 år och inleds på torsdag kväll. Då är det dags för Skicross längd, en teknisk tävling som ännu inte har SM status men som är ett lekfullt inslag. På fredag går distanstävlingarna i fri stil och vi får se ungdomarna göra upp om SM titeln på 5 km för D/H 15 och 7,5 km för D/H 16. På lördag är det dags för sprint och tävlingarna avslutas på söndag med stafetterna.

Varmt välkomna till ännu ett SM i längdskidåkning i Vinterstaden Östersund – det 12: e i ordningen!

Startlistor kommer att finnas på www.usmskidor2011.se från tisdag 15 februari.

För mer information:
Ingrid Hedlund, Mediaansvarig och Assisterande tävlingsledare, 070-678 32 64
Tommie Jirhed, Tävlingsledare, 070-372 52 68

• östersund
  • ungdoms sm
  • längdskidåkning
  • ösk

Östersunds skidlöpareklubb, ÖSK
Östersunds skidlöpareklubb grundades den 16 november år 1900 och är en av Sveriges största skidklubbar. Säsongen - 09/-10 är vi över 500 medlemmar. Vår verksamhet omfattar alla åldrar - barn, ungdom, junior, senior, elit & motion. Vi har en lång erfarenhet av egna tävlingsarrangemang från klubbmästerskap till världscuper. 11 svenska mästerskap gör oss till den ledande SM-arrangören genom tiderna. Säsongen 2009/10 arrangerade vi ÖSK skidan, Intersport/Vattenfall Cup, Fjällbryntloppet och JämtkraftSprinten. Dessutom arrangerade vi Östersunds kanske största löpartävling, Spring en mil - Vinn en bil, med över 500 anmälda.