Vår och sommarnyheter i Jämtland Härjedalen 2009

Våren kommer sent i Jämtland Härjedalen. Vårvintern i fjällen drar ofta ut långt in i maj. En period då det på andra ställen i länet redan är vår. En fantastisk möjlighet, där det bästa ur två världar kan upplevas. När våren kommer bjuder landskapet upp på nytt sätt då det spröda gröna kommer fram med vita fjäll i bakgrunden. Vårens sista skidtur i fjällen kan sammanfalla med första cykelturen på någon av de många cykellederna som finns på Hike & Bike.

När sommaren till slut kommer bjuder det torra klimatet ofta till varma och friska dagar. Under sommaren arrangeras flera festivaler i länet och både bofasta och inresande kan konsten att festa under semestern. Storsjöyran, Fäviken gamefair, kruskalaset i Bölehoo, Dundermarknaden är bara några alternativ på festligheter under sommaren. Jämtland Härjedalen är ett paradis för den hurtiga, den harmonitörstande såväl som den festsugna.

Mer information om Jämtland Härjedalen och evenemangskalender: www.jamtland.se

Inför den kommande sommarsäsongen har hemsidan www.hikebike.se fyllts på med fler vandrings- och cykelleder.  Hike&Bike är ett gränsöverskridande samarbete mellan Jämtland Härjedalen och Tröndelag med gemensam hemsida och karta med cykel- och vandringstips på båda sidor, och över, gränsen.

Östersund
Boende med garanterad älgutsikt
Minst var tionde av Sveriges omkring 300 000 älgar finns i Jämtland. Några av dem är tama och håller till på Moose Garden i Orrviken strax utanför Östersund. Här finns möjlighet att knyta nära bekantskap med skogens konung, klappa de tama älgarna och lära sig mer om älgen och dess levnadsvillkor. Här tillverkas älgpapper gjort på älgspillning, älgost från älgens mjölk och inför sommaren öppnas ett stugboende precis vid hägnet med utsikt över skog och älg, sjö och fjäll. www.moosegarden.com

Motions- och tävlingshelger för alla – en hurtig juli
Östersund bjuder på två helger med tävlingar för de som vill tävla eller motionera. Det börjar på fredagskvällen den 24 juli med backsprint på cykel, 1900 m med en stigning på hela 130 höjdmeter. Den som inte vill delta kan se fram emot en mycket publikvänlig tävling. Lördagen bjuder på mer cykeltävlingar, två olika banalternativ, en lite längre sträckning på 100 km och en kortare på 50 km. En öppen motionsklass för ALLA deltagare.
Dessutom går Ecco Östersund Marathon på lördagen den 25 juli. Det är den fjärde upplagan av tävlingen, längs Sveriges vackraste bana? Sträckan är 42195 meter och känns det för långt är det också möjligt att springa i ett stafettlag eller välja att springa halvmaran på 21,1 km.
Efter en veckas "vila" med Krogstråk och Storsjöyra i stan är det dags för cykelloppet Storsjön runt. Hela sträckan är 190 km och det finns även två kortare banor, 95 km och 45 km. Alla med målgång i Östersund. De som deltar båda helgerna är därefter värda lite vila. www.vertex.cx och www.ostersundmarathon.se

Dansglädje när Östersund fylls av Squaredansare
12-14 juni samlas närmare 1500 internationella squaredansare till konvent i Östersund. I tre hela dagar fylls staden av dans och musik – där ingen dansomgång är den andra lik. www.convention2009.info

Världens bästa konst
Sommarens stora utställning på Jamtli i Östersund kretsar kring temat konst. Under perioden 14 juni till 4 oktober visas några av konsthistoriens mästerverk i originalformat, inbjudna gästcuratorer väljer favoriter ur Jamtlis egen konstsamling och barnen får berätta om sina konstfavoriter - vad tycker de är världens bästa konst?
www.jamtli.com

Storsjöyran befäster ställningarna som Sveriges största stadsfestival.
Nu är det klart att Sveriges kanske största rockband, Takida, (årets artist och årets svenska grupp 2008) kommer till Storsjöyran. Konserten på Yran blir en av några få, exklusiva, spelningar som gruppen gör i sommar, och den enda möjligheten att se Ånge-sönerna i deras hemtrakter. Andra, redan klara artister är bl a Thåström, Timbuktu, Fatboy och Frida Hyvönen. Storsjöyran är Sveriges största stads- och musikfestival med ca 55 000 besökande under de tre festivalkvällarna. Sammanlagt besöker närmare hundratusen personer ”Yranveckans” 10 dagar, då Östersund fylls med mat, musik, kulturupplevelser och en riktig feststämning. Yranveckan; 24 juli- 2 aug, musikfestivalhelg 30 juli -1 aug.
www.storsjoyran.se

Ragunda
Nostalgiadagar 24-27 juni
För den bilintresserade förvandlas Östra Jämtland och Ragundadalen till ett mecka under 3 dagar i juni. Veteranbilar i fokus med både cruising och backrace. Se de välvaxade och kromade bilarna blänka i solskenet längs Indalsälvens dalgång.

Thailand fast hemma.
Under hela juli erbjuds uppträdande från thailändska dans och musikgrupper utanför den thailändska paviljongen i Utanede. Hör du till en av dem som under vintern flyr vinterkylan för den thailändska värmen. Kom till Ragunda och upplev lite av dess kultur. Den 19 juli är det Kung  Chulalongkorns minnesdag. Denna helg kommer i år att bli mer händelserik än tidigare år, då Diggiloo lagt sin föreställning i anslutning till Kung Chulalongkorns minnesdag.

Vildhussdagarna 5-12 juli
Vandra längst den torra forsen som ödelades för xxxx år sedan i ett försök att göra flottningen effektivare. Vad som då var en katastrof firas idag med festligheter och innevånare och hemvändare går man ur huse. Veckan bjuder bland annat på kakfrossa, marknad, fest, gräsklippartraktorer, vanliga traktorer och underhållning.

För mer information se www.ragunda.se/turism

Bräcke
Vin i Jämtland
I skogarna i östra jämtland tonar en udda syn upp sig. Det nystartade företaget "Jämtlands Vingård" är ett exklusivt nymodighet där gamla mjödtraditioner blandas med modern vinkonst. Företaget kommer att erbjuda studiebesök i tillverkningslokalerna med guidning och storyn runt företaget samt berätta om tillverkning av bär/fruktviner samt mjöd.
Mer information kontakta Jämtlands Vingård och Örtagård Öst tel 0696-410 44 eller 070-249 74 88

Ridläger på vuxet vis
För ridnyfikna personer erbjuds en variation av spännande kursverksamhet. Prova på att vara riddare, åk på mor och dottercamp eller njut tillsammans med bästa vänninorna på en tjejhelg. Ösjö western & islandshästar

För mer information www.bracketurism.se

Funäsdalen
Fiskevecka
Drömmer du om att fånga storöringen? Eller skulle du vilja kunna göra mer än att bara meta? Kurser, föreläsningar och specialfisketurer kommer att hållas i Funäsdalen under vecka 29. Vare sig du är nybörjare eller fiskefantast finns det saker att lära sig. Under veckan kan du köpa ett unikt fiskekort som ger dig tillgång till mer än 150 olika fjällsjöar och vattendrag i området.

Vandringsvecka - Historia
Dagsturer med erfarna och kunniga guider längs Pilgrimsleden som går genom funäsdalsområdet och fortsätter upp mot Trondheim. Dagsturerna går både genom skogslandskap och på högfjäll med enormt vackra vyer som varvas med föreläsningar.

Vandringsvecka - Natur
Vi kommer att uppleva fjällens naturliv med allt från fågellivet till de stora rovdjuren. Dagsturer med erfarna och kunniga guider görs. Vi kommer att få se spår, och kanske en skymt av, bland annat lo, djärv, varg och utter. Vi kommer även att besöka myskoxarnas land!

För mer information och för att läsa om fler av våra tema- och vandringsveckor, gå in på www.funasdalen.com där information om sommaren kommer att uppdateras fortgående under våren.

Åre med omnejd
Fjällkraft - Hälsa genom friluftsliv. En skön tredagars fjällupplevelse för kvinnor och tjejer som både vill känna och lära om naturen som kraftkälla. Utgår ifrån Vålådalen och är märkt med Naturens Bästa.  Aktuella datum för i år är 18-20 september. ati@mountainexperience.se

Bondliv i fjällvärlden
Bli fåraherde för en dag, gosa med lammen eller var med på morgonmjölkningen. I Västra Jämtland erbjuder Fjällbete trötta stadsbor att uppleva ett naturligare liv.
www.fjallbete.nu

Åre Vildmarkskrog
Viltmatlagningskurser i Årefjällen där kött från skogen och fisk från sjöarna förädlas till hållbar kvalitetsturism, som på sikt kan bidra till att värna och vårda Sveriges natur. Naturliga smakupplevelser utöver det vanliga är nyckeln i Patrik Danielssons framgångsrecept. Måltider som intas efter en dag med hundspann, fiske, älgsafari eller på skidor i skogarna på Södra Årefjällens sluttningar.

För mer information från Åre www.are360.se

Krokom
Nytt boende i Åkersjön
Nere vid sjön står ett nybyggt mellanting mellan vandrarhem och hotell. Invigningen i januari var fullbokat och nu finns ett enkelt boende nära badplatsen i Åkersjön. Fjällgården Åkersjön med Kent Halvarsson är en av initiativtagarna. För mer information se www.akersjon.com

Mer information och bilder:
Anna Jonsson, Jämtland Härjedalen Turism
anna.jonsson@jht.se

Bildbank: http://bildbank.saltstorm.net/
Bildbank login: Skicka mail till anna.jonsson@jht.se skriv syfte och mediarepresentation.

Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening bildades 1995 och är den drivande, professionella och affärsmässiga plattformen för samverkan i utvecklingen av Jämtlands läns turism. Föreningen verkar som projektorganisation (2008-2010 Turism 2020) för länsgemensamma åtgärder och företräder länets turismbransch i nationella och internationella sammanhang. JHT:s mål är att genom ökad tillströmning stärka länets turistföretag inom alla sektorer, öka antalet arbetstillfällen, affärsmannaskapet bland länets turistföretagare samt stärka det turistiska nätverket i länet.

• matturism
  • småskalig livsmedelsproduktion