World Mountain Tourism Convention- 09

Jämtland och Härjedalen är i särklass ett av norra Europas mest attraktiva områden för turism. De investeringar som görs i våra fjällområden i exempelvis nya liftsystem och annat för att förbättra tillgängligheten gör att vi för tillfället står oss mycket bra mot våra konkurrenter. Frågan är hur vi kan utveckla det än mer?

Turismen i Jämtlands län omsätter över 3,3 miljarder kronor om året och är den bransch som i den globala konjunktursvackan står sig i särklass starkare än andra näringar.

Med anledning av detta arrangeras i år under två dagar för första gången ett seminarium för att diskutera och inspireras av just den här turismen.

World Mountain Tourism Convention är tänkt att bli ett årligt återkommande konvent där besöksnäringens alla organisationer och intressenter möts för att få ta till sig de senaste nyheterna och trenderna inom turismen.

- Vi har ett riktigt spännande program i år. Första dagen hör vi Björn Mashur som har många års erfarenhet - både av att vinna stora nationella och internationella vetenskapliga och andra kongresser till Sverige. Han ska berätta om hur mötesindustrin fungerar. Han menar att man bara i Åre kommer att omsätta 100 miljoner mer - per år - på möten. Tänk om vi till att börja med kan ta åt oss några procent av det, säger Patrik Jemteborn på Jämtland Härjedalen Turism.

Årets konferens arrangeras under två dagar på Holiday Club i Åre den 18-19 november där föreläsarna den andra dagen kommer fokusera på hur vi ska göra Jämtland och Härjedalen valbar. Fredrik Karlsson och Annika Fredriksson från Vinter kommunikationsbyrå, föreläser om Jämtland och Härjedalens kommunikationsplattform.

-Varje dag fattas mängder av beslut om vart man ska åka på semester, var man ska investera, vart man ska åka på nästa möte, var man ska plugga, var man vill leva sitt liv. Det är då våra målgrupper ska tänka på och välja Jämtland Härjedalen. Platsmarknadsföring är ett nytt område och bygger på andra principer än traditionell kommunikation, menar Annika Fredriksson, varumärkesstrateg på

Vinter.

Medias representanter, som önskar delta under hela eller delar av seminariet är välkomna. För program se bilaga.

Patrik Jemteborn, Jämtland Härjedalen Turism, patrik.jemteborn@jht.se, 070-6712008

Malin Steffensen, Åreföretagarna 070-208 80 48, malin@areforetagarna.se

Pressbilder från hela Jämtlands län hittar du i vår bildbank: http://www.jamtland.se/bildbank

• åre