Jacobsdal Pinotage

Vad är Pinotage?

Pinotage kan beskrivas som Sydafrikas alldeles egna druvsort  som skapades år 1925 i Sydafrika av Abraham Izak Perold. Perold försökte kombinera de bästa egenskaperna från den robusta Cinsault med Pinot Noir. Druvan Cinsault kallades förr för Hermitage i Sydafrika, därav namnet Pinotage. Pinotage är en druva med tjockt skal så röta är aldrig något problem. Doften och smaken kan vara rätt speciell och många viner har tydliga dofter av rök och stall.

Från far till son och så vidare...endast 21 år gammal blev dagens vinmakare Cornelis Dumas på Jacobsdal Estate tvingad att ta över produktionen då hans far gick ur tiden, snart 50 år senare, håller Cornelis på att lämna över till sina söner. Cornelis valde att satsa fullt ut på ett enda endruvsvin och med detta blev han mer eller mindre unik i Sydafrika där det på den tiden var mer eller mindre praxis att ha flera olika druvviner och ofta i olika stil.
Cornelis valde druvan Pinotage, den druva som hans far också odlade.

På Jacobsdal låter man vinrankorna växa i buskform och druvan hämtar lätt karaktär av jorden, men man måste beskära extra hårt för att få ett bra vin. Stockarnas ålder är mellan 25 - 35 år. Ingen form av konstbevattning förekommer. Vindruvorna plockas för hand och efter pressning får vinet jäsa i öppna tankar av cement. Man använder enbart naturlig jäst som finns i luften och på druvans skal.
Cornelis är idag en av få som jäser sina viner på detta sätt och när han tog över efter sin far så var han den ende som gjorde det och på universitetet i Stellenbosch sa man att detta var omöjligt, men Cornelis har aldrig misslyckats med en enda av sina över 45 årgångar.

Jacobsdal Pinotage är ett medelfylligt,  elegant vin med inslag av plommon, kryddor, örter och en  elegant och väl integrerad, nästan lite rökig, fatkaraktär. Balanserad, lång eftersmak. En klassisk Pinotage som passar utmärkt till köttet på grillen, gärna nöt eller vilt.

Jacobsdal Pinotage finns i välsorterade Systembolagsbutiker.
Artnr: 22055
Pris: 99 SEK