Capitel de Roari Amarone får ny design

Den storsäljande Amaronen; Capitel de Roari Amarone från familjefirman Luigi Righetti byter nu design och årgång. Håll utkik efter den nya designen i din butik!

Artikelnummer: 12366
Pris: 185 SEK
Årgång: 2012

Vingårdarna ligger på de bästa kullarna i Valpolicella Classica som ger en låg produktion, men hög kvalitet. Den leriga jordmånen och den goda positionen gör att solen gynnar druvorna så att de kan ackumulera socker och aromer. I oktober väljs vindruvorna ut. Klase för klase skördas och läggs för att torka till februari-mars. Därefter får den must som återstår av det torkade druvorna genomgå alkoholjäsning som varar till juli-augusti, något som ger en hög alkoholhalt. Vinet lagras sedan delvis i traditionella ektankar och delvis i franska barriquer i 18-24 månader.

Vinet är gjort på 75% Corvina, 15% Corvinone, 5% Rondinella och 5% övriga. Ett fylligt vin med en fin elegans. Här finns en förnimmelse av starkvin och en angenäm ekfatskaraktär samt inslag av mörka bär och kryddor. Passar bra till smakrika rätter av nöt- och lammkött, eller till lagrade hårdostar.
Finns även som halvflaska á 99 kronor.

Gå till janake.se

Gå till Systembolaget.se