Nyheter i Systembolagets fasta sortiment

Nedanstående artiklar finns från och med idag i Systembolagets fasta sortiment. Om varan inte finns i just din butik kan du be butiken att beställa hem den artikeln Du vill ha. Det tar bara någon dag att få hem din vara.

MUREDA TINTO 2012

Bodegas Mureda är en 1100 hektar stor vinproducent där hela vingården är ekologiskt certikfierad, detta gör Bodegas Mureda till den största, enskilda ekologiska vinproducenten i Europa.

Art.nr: 70079
Pris: 59 SEK
Antal butiker: 186

VILLA RIGHETTI RIPASSO 2010

Från den kända producenten Luigi Righetti. Vinet har genomgått en andra jäsning med pressrester från vintillverkning av Amarone, denna traditionella vintillverkning kallas Ripasso. Detta vin är en ”Dubbel Ripasso” och det innebär att ripassoprocessen är gjord två gånger.

Art.nr: 76308
Pris: 119 SEK

PETITE PETIT SIRAH 2010

Liksom elefanter, vars storlek är imponerande, är Petite Petit ett riktigt stort vin gjort på en blandning av 85% Petite Sirah och 15% Petit Verdot. Detta vin kommer från producenten Michael & David som även tillverkar vår storsäljare 7 Deadly Zins.

Art.nr: 72094
Pris: 179 SEK
Antal butiker: 23

ALTO CABERNET SAUVIGNON 2008

Ett härligt, sydafrikanskt Bordeauxinspirerat vin med fin fruktighet och inslag av fat och mörka bär. Druvorna skördas för hand och urvalet är ytterst strikt på Alto. Bara 30 hektoliter per hektar tas ut, vilket är långt mindre än i berömda Bordeaux där man ofta ligger på det dubbla.

Art.nr: 71524
Pris: 150 SEK

SERRAS DEL PRIORAT 2011

Ett kraftfullt vin från Clos Figueras i det idag populära distriktet Priorat. Druvsammansättningen är Grenache 60 procent, Carignan 20 procent, Cabernet Sauvignon och Syrah 20 procent.

Art.nr: 73685
Pris: 189 SEK

VILLA RIGHETTI AMARONE 2009

En fullvuxen Amarone med integrerad fatkaraktär och toner av russin och körsbär. En rund och elegant avslutning. Lagras i minst 18 månader på fat av körsbärträ. Även detta vin är från producenten Luigi Righetti.

Art.nr: 75184
Pris: 219 SEK
Antal butiker: 64

VOUVRAY VIEILLES VIGNES LA COULÉE D'ARGENT SEC 2012
 La Coulée d’Argent är en specialcuvée, som kommer från gamla stockar (Vieilles Vignes) som ger druvor av mycket hög kvalitet. Hälften av vinet är jäst på ekfat och andra hälften i rostfria ståltankar. Den slutliga blandningen lagras på ekfat i sex månader.
 Art.nr: 88981
Pris: 129 SEK

TRADICIÓN AMONTILLADO 30 Y.O. 19%

Bodegas Tradicion daterar tillbaka till 1998, alltså en ganska så ung vinfirma, men tanken bakom projektet är att återskapa något som vi håller på att gå miste om, nämligen gammal sherry, eller egentligen; som den en gång var. Bodegas Tradicion har för närvarande det äldsta lagret av gammal sherry i hela världen. Den här Amontilladon och dess solera har en snittålder på 45 år.

Art.nr: 76216
Pris: 550 SEK
Antal butiker: 23

PLAIN PORTER 5%

Plain porter är porterhouse mest kända öl och har vunnit utmärkelser som "världens bästa stout" i ett flertal tävlingar. En modern lite lättare typ av porter, vilket tekniskt sett är en stout.

Art.nr: 89526
Pris: 25 SEK