Nytt samarbete om incidenthantering och kriskommunikation

I samband med Åre Risk Event den 12-14 mars kommer intentionen om ett samarbete mellan Braathens IT Solutions och Jansäter Kommunikation att fastställas. Morten Køpke, Director Emergency response solutions (Braathens IT Solutions), kommer tillsammans med Pia Jansäter, VD och krisexpert, att under Åre Risk Event demonstrera krislösningar med hög användbarhet i olika nödsituationer. Temat för konferensen är risk- och krisledning (Risk and Crisis Management) och den äger rum på Holiday Club i Åre.

”Vi vill dra nytta av varandras styrkor och få synergieffekter. Ett samarbete med Braathens IT Solutions kommer att skapa tyngd och trovärdighet utöver att det uppstår synergier med tanke på den dokumenterade kunskap och erfarenhet som vi båda har”, säger Pia Jansäter.

"Vi ser fram emot ett samarbete där förutsättningar är optimala och potentialen är stor", säger Claes Kanold, Sales Director Braathens IT Solutions.

InCaseIT - Interaktiv användbarhet

Braathens IT Solutions styrkor består av teknik och senaste generationen av verktyg för nödsituationer baserat på erfarenhet från flera stora flygbolag. Företaget har lanserat en ny lösning, Emergency Response (InCaseIT), som har utvecklats med fokus på interaktiv användbarhet. Lösningen förenklar arbetet med förberedelser inför nödsituationer och underlättar genomförandet av akuta planer.

Med den nyligen lanserade interaktiva webben/webb-appen är Jansäter Kommunikations styrka att förebygga med riskanalyser för att kunna hantera kommunikationen i en nödsituation på webben, i mobilen och i de sociala medierna. Snabbt och enkelt kan organisationens medarbetare få tag i instruktioner och checklistor via sin mobiltelefon. Med en informationslagrande och nätverksskapande kriswebb kan krisgruppen stå i ständig kontakt med varandra och andra intressenter via interna och externa bloggar.

Ledning före, under och efter kriser

2013 års Åre Risk Event kommer att handla om ledning före, under och efter kriser. Frågor som kommer att diskuteras är ledarskapets betydelse för hur risker utvecklas, samt hur ledning och ledarskap kan bidra till lindring och återhämtning efter kriser och katastrofer. Konferensen arrangeras av RCR, Risk and Crisis Research Center, och är en mötesplats för forskare, företagare, politiker och representanter för offentliga och frivilliga organisationer.

Pia Jansäter, VD och krisexpert
Jansäter Kommunikation