​Ny data visar att två tredjedelar av patienter med måttligt till svår aktiv Crohns sjukdom uppnådde klinisk remission efter två doser av Stelara

Enligt en nyligen publicerad studie (fas 3 interim-data från studien STARDUST) visar att två tredjedelar av patienter med måttligt till svår aktiv Crohns sjukdom uppnådde klinisk remission efter två doser av Stelara (ustekinumab). Detta är den första studien som utforskar en behandling-till-mål-strategi vid Crohns sjukdom med endoskopi för att vägleda behandlingen samt även den första studien som utvärderar ultraljudsövervakning i ett interventionsupplägg.

– Den nya STARDUST-studien är ett bevis på vårt engagemang för att hjälpa patienter som lever med Crohns sjukdom och det är vår förhoppning att studien kan ge oss viktiga kliniska insikter om framtida behandlingsstrategier, säger Janssen Sveriges vd Berkeley Vincent.

Läs Janssen EMEAs pressmeddelande här.

• crohns sjukdom

Janssen, som utgör läkemedelsdivisionen av Johnson & Johnson-koncernen, är ett av de tio största läkemedelsbolagen i världen med cirka 40 000 anställda på fem kontinenter. Företaget är verksamt inom sex terapiområden: neurologiska sjukdomar, infektionssjukdomar, onkologiska och hematologiska sjukdomar, immunologiska sjukdomar, pulmonell arteriell hypertoni, samt metabola och kardio-vaskulära sjukdomar. Janssen finns i alla de fem nordiska länderna med cirka 300 anställda.